Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Elbilar

Publicerad 15 maj 2019 16:52

Kommunerna som är bäst och sämst på miljöfordon

Foto: Magnus Liljegren och Volkswagen

Stockholm stad är fortfarande bäst i Sverige på miljöfordon. 

”Vi är stolta över att för sjätte året i rad stå som vinnare”, säger miljö- och klimatborgarrådet Katarina Luhr (MP) i ett pressmeddelande. 

Sämst på miljöbilar är Salems kommun följt av flera kommuner i Västerbotten.

I topp bland kommunerna ligger återigen Stockholm stad, enligt den nya rapporten Miljöfordonsdiagnos 2019, som tagits fram av Miljöfordon Sverige och Bisnode.

Rapporten visar hur kommuner och landsting ligger till i sitt energi- och klimatarbete, genom att granska vilka fordon som finns i deras flotta.

Till följd av klimatinvesteringar är nu 69 procent av Stockholm stads personbilar, samt 90 procent av de lätta lastbilarna, miljöfordon.

”Inom Stockholms stad är vägtrafiken den största utmaningen för att nå våra klimatmål”, säger miljö- och klimatborgarrådet Katarina Luhr (MP) i ett pressmeddelande från Bisnode, och fortsätter:

”Stockholms stad har som mål att ha en fossilbränslefri organisation år 2030, och att ständigt välja miljöbättre fordon för stadens olika verksamheter är en viktig nyckel för att nå målet”.

Kan bli helt fossilfria

Strax efter Stockholm stad hamnar Varbergs kommun, som legat bland de fem bästa kommunerna de senaste åren, följt av Malmö stad på en tredje plats.

De tio bästa kommunerna på listan kan bli helt fria från fossilbränsle inom ett par år, förutsatt att de köper in rätt fordon, enligt rapporten. Förutom Stockholm stad, Varberg kommun och Malmö stad handlar det om bland annat Botkyrka kommun, Helsingborgs stad, Örebro kommun och Göteborgs stad.

Dystert för Västerbotten

Vingåker är den kommun som klättrat mest i förbättring i jämförelse med 2018, vilket främst beror på en ökad andel elbilar såväl bland personbilar som lätta lastbilar.

Den kommun som ligger sämst till i Sverige gällande miljöfordon är Salem. För Västerbotten är det också en dyster läsning i sammanhanget. Nio av länets kommuner rankas bland Sveriges 20 sämsta kommuner, däribland Vännäs, Nordmaling och Bjurholm.

Landstingen i framkant

Målet är att Sveriges transportsektor år 2030 ska ha minskat sin klimatpåverkan med 70 procent i jämförelse med hur nivåerna låg år 2010. Här ligger Sveriges landsting bra till, enligt granskningen, och kommer redan i år att nå målet om 70 procent för sina personbilar.

Bland landstingen toppar Region Skåne listan på fossilfritt för andra året i rad. Där är 97 procent av personbilarna och 51 procent av de lätta lastbilarna inte fossildrivna fordon. 

”Region Skåne har under flera år arbetat med att bygga upp en fordonsflotta mot ett tydligt mål – fossilfritt 2020. Resultatet visar att vi är på rätt väg med vårt miljöarbete”, säger Helena Skjeld, servicedirektör i Region Skåne, i pressmeddelandet.

Andraplatsen kneps av Västra Götalandsregionen, följt av Region Blekinge på en tredje plats. 

Utbyggd infrastruktur förenklar

Det landsting som tagit största skuttet upp på listan gällande förbättring i jämförelse med förra året är Region Jämtland Härjedalen, tack vare sin investering i lätta ellastbilar.

”Sverige har satt upp tuffa mål för att minska koldioxidutsläppen och årets Miljöfordonsdiagnos visar tydligt att kommuners och landstings satsningar ger resultat, speciellt när hela organisationen involveras i arbetet”, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige, i pressmeddelandet.

Hon fortsätter:

”Vi kan också se att ju bättre utbyggd infrastruktur för olika förnybara drivmedel det finns desto enklare är det att ställa om fordonsflottan.”