Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Elbilar – Laddhybrid

Publicerad 27 jan 2020 09:50

Slutar sälja begagnade laddhybrider till utlandet

Volkswagen Passat GTE, laddhybrid som är populär utomlands.

Volkswagen Passat GTE, laddhybrid som är populär utomlands.

1/2

Foto: VOLKSWAGEN

Kia e-Niro är en annan modell som säljs mycket till utlandet.

Kia e-Niro är en annan modell som säljs mycket till utlandet.

2/2

Foto: KIA

Yngre fordonsflottan, bättre laddinfrastruktur och hänsyn till de svenska skattebetalarna.

Det är vad ledningen hos begbilsjätten Kvdbil tänkt på när de beslutat att sluta sälja begagnade elbilar och laddhybrider till utlandet.

– Vi löser ju inte det här problemet själva, men vi kan bidra, säger Kvdbils vd Lars Nykvist till Dagens industri.

Bilauktionsjätten Kvdbil kommer inte längre att sälja några så kallade klimatbonusbilar till utlandet, rapporterar Dagens industri. Kvdbil säger sig vilja bidra till att ställa om den svenska bilflottan och pekar på exporten av laddhybrider och elbilar som ett stort hinder.

Att sälja begagnade laddhybrider och elbilar till utlandet kan vara en ekonomiskt fördelaktig affär eftersom det är lätt att utnyttja bonussystemet. Nya elbilar får 60 000 kronor i bidrag och laddhybrider med utsläpp upp till 70 gram får en mindre bonus. Det enda kravet för att man ska få bonusen är att bilen stannar i Sverige det första halvåret. Därefter är det fritt fram att exportera den. Dagens industri har tagit del av statistik från Vroom som visar att 40 procent av alla laddbara bilar som exporteras är mellan 6 månader och ett år gamla.

Kvdbil vill ha kvar laddbara bilar i Sverige

– Vi löser ju inte det här problemet själva, men vi kan bidra. Det mest uppenbara vi kan göra är ju att sluta exportera bilar som släpper ut minst, säger Kvdbils vd Lars Nykvist till Dagens industri. Det handlar också om skattebetalarnas pengar och fenomenet att vi ska bygga upp en infrastruktur för laddning i Sverige. Då underlättar det inte att vi skickar bort bilarna.

Under 2019 exporterade Kvdbil 400 laddbara bilar. Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE och Kia e-Niro är de vanligaste exportbilarna. För Kvdbil kan det finnas en poäng i att behålla laddhybriderna och elbilarna i Sverige. Under namnet Releasing erbjuder de privatleasing av begagnade bilar. I skrivande stund har de 561 begagnade bilar tillgängliga för leasing, endast 13 av dem är laddbara.