Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Elbilar – Laddhybrid

Publicerad 3 jul 2019 07:00

Nya Ford-hybriden är miljövänlig i hela landet

Ford Mondeo E85 PHEV

Ford Mondeo E85 PHEV

Foto: Jan-Erik Berggren

ALMEDALEN. För sitt predikande om E85-bränslets stora fördelar fick han smeknamnet etanol-Jesus.

Nu är Per Carstedt tillbaka med den till synes perfekta miljöbilen – bilen som kan köras både på el och på etanol.

Men han fick komma in lite från sidan till bilgänget i Almedalen.

Han har upprört förut och han har ständigt rört om begreppen i bil-Sverige. Bilhandlaren och förre Sekab-direktören Per Carlstedt är tillbaka. När de etablerade bilföretagen hade ställt upp sina bilar på branschens utställningsplats i hamnen i Visby kom Carstedt in och parkerade bilen på bilden.

Lite vid sidan om men ändå intill Fords utställning av etanolkonverterade suven Kuga. Carstedts Ford Mondeo är speciell eftersom det är, vad jag vet, den första el-bensin-hybrid som konverterats för körning på etanol. 

Nu är det inte så komplicerat som det kanske låter. Enligt Fords tekniker handlar det främst om att plocka i lite större spridare och ordna till motorstyrningen för ett större bränsleflöde. Resten är redan ordnat eftersom alla nya bensinmotorer ska klara en mindre andel etanol. 

Och Per Carstedt har en bil som kanske är ännu mer spännande hemma i garaget.

– Vi har gjort tester på en etanolkonverterat V90 laddhybrid. Och det fungerar så klart, det här är inga konstigheter och det vet bilbranschen om, säger Per Carstedt.

Varför har ingen gjort det här tidigare?

– Jag vet inte, vi har pratat om det länge. Det är enkelt om man vill. Jag har varit borta från det här i nio, tio år men kände att nu kanske det är dags att göra något i stället för att prata. 

– Vi kan inte prata om att det ska vara antingen el eller förnybart, det måste bli allt på en gång om vi ska klara miljön. Självklart ska hybrider och laddhybrider växla över från el till förnybara bränslen.

LÄS MER: Volkswagen avslöjar pris på nya Passat GTE 

Från värsting till miljövän

Men det är piggt och det är fräckt. Enligt Carstedts beräkningar ska Ford Mondeon få totalt tre olika CO2-värden:

1) Bara bensindrift – alltså när batteriet är urladdat: 171 gram/km.

2) Hybriddrift där el och bensin hjälps åt: 101 gram/km.

3) Om bensinen byts till etanol: 41 gram/km.

Kör du den här bilen bara på bensin är den en så kallad miljövärsting. 171 gram är belagd med kraftigt höjd fordonsskatt. Som hybrid med bensindrift blir det fortfarande malus i fordonsskatten men om bensinen byts till etanol blir det bonus och klart konkurrenskraftigt. 

En Ford Mondeo-kombi med hybriddrift och E85 i tanken får CO2-siffror som är i nivå med de dyrare laddhybriderna. Och bilen är dessuton riktigt miljövänlig på landsväg i hög fart – något som laddhybriderna inte kan matcha.

Ford ställde upp och putsade lite på Carstedts Mondeo när den stod utställd i Visby. Nu återstår det att se om Ford också kliver in och stöttar E85-hybrid-projektet i stor skala.