Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Elbilar – Laddhybrid

Publicerad 3 maj 2019 09:47

Här finns billiga versionen av heta Tesla Model 3

Tesla Model 3 subventioneras i Kanada, men då blir räckvidden därefter.

Tesla Model 3 subventioneras i Kanada, men då blir räckvidden därefter.

1/2

Foto: GLENN LINDBERG

2/2

Foto: GLENN LINDBERG

För att vara berättigad statliga subventioner släpper Tesla för de kanadensiska kunderna en Model 3 Standard Range med endast 15 mils räckvidd.

Den kortare räckvidden märks i priset – bilen kostar inte mer än 319 500 kronor.

Men den går bara att köpa i bilhallen.

För att stimulera elbilsförsäljningen i Kanada erbjuder staten 5 000 kanadensiska dollar (35 500 kronor) tillbaka till den som köper en elbil, men bara om bilen kostar maximalt 45 000 kanadensiska dollar (319 500 kronor).

Landets Tesla-köpare har därmed inte haft en chans att få tillbaka pengar eftersom Teslas modeller är betydligt dyrare än så. Men nu justerar den amerikanska elbilstillverkaren sitt kanadensiska utbud. I onsdags meddelade Tesla nämligen att de släpper en Model 3 Standard Range i exklusivt Kanada-utförande. Den kostar ”endast” 44 999 kanadensiska dollar (knappt 319 500 kronor). Det är 8 701 kanadensiska dollar (61 800 kronor) mindre än vad Model 3 Standard Range Plus kostar.

LÄS ÄVEN: Vi provkör Tesla Model 3 – den är raketsnabb och dyr 

Den befintliga batterikapaciteten har begränsats av Tesla

Med det lägre priset kommer kortare räckvidd, en hel del kortare faktiskt, och att man måste besöka en butik för att beställa. Medan Model 3 Standard Range Plus enligt EPA når 38,6 mil kommer billiga Model 3 Standard Range endast 15 mil. Det är ungefär samma sträcka som Volvo C30 Electric klarade av för snart tio år sedan, dock en sträcka som räcker för många i det dagliga pendlandet.

I denna Model 3 med extra kort räckvidd, som borde heta Low Range och inte Standard Range, sitter inget mindre batteri utan det handlar om en mjukvarubaserad begränsning av befintligt batteri. Med andra ord skulle Tesla i princip kunna sälja modellen med icke-begränsade batteriet för lägre pris än vad de gör i dag. Hårdvaran är ju densamma i båda modellversionerna.

Det ska tilläggas att i Kanada finns det olika elbilsstimulanser beroende på vilken provins man som bilköpare är bosatt i. Några provinser har exempelvis större subventioner även för dyrare elbilar och andra erbjuder reserverade filer för elbilar.

LÄS ÄVEN: Så klarar Tesla Model 3 svenskt vinterväglag – vi har testat