Egen helikopter nya lyxprylen

Byta ut bilen mot en helikopter?
Foto: Jupiter

En privat liten helikopter har börjat tränga ut lyxbilen ur danskarnas garage. Intresset ökar också i Sverige och i år kan det slås rekord i antalet privata flygcertifikat för helikopter.

- De flesta ser det nog som ett extremt lyxfenomen när privatpersoner börjar intressera sig för helikopterflygning, säger Pia Askholm vid helikopterskolan på Billunds flygplats på danska Jylland.

 - Men när en helikopter kostar runt tre miljoner kronor är det faktiskt inte mycket mer än en dyr bil. Det har folk med lite högre inkomster börjat notera, säger hon till nyhetsbyrån Ritzau.

 Omkring 40 privatpersoner blir varje år flygfärdiga vid tre helikopterskolor i Danmark. Landets luftfartsmyndighet har i år registrerat 34 privathelikoptrar, mot bara åtta stycken 2003.

Känsliga

 Sverige ligger steget efter, men hittills i år har 26 privatcertifikat för helikopter godkänts, mot 17 förra året och tretton 2005.

 - Det visar en ökande tendens och det ska bli intressant att se siffrorna när året är slut, säger Bo Söder hos Luftfartsstyrelsen.

 Han säger att det vuxit fram ett utbud av "billiga" helikoptrar byggda för privat bruk.

 - De har blivit mycket populära och det finns väl knappast heller några firmor som hyr ut helikoptrar eftersom de är betydligt dyrare och känsligare än flygplan. De som tar privat certifikat för helikopter får nog vackert köpa sig en egen, säger Bo Söder.

 På Bromma flygplats i Stockholm säljer Göran Wennergren helikoptrar. En topp kom för tre, fyra år sedan när åtta–tio privathelikoptrar såldes.

 - I och med att dollarn sjönk slog många till som pratat länge om att köpa. Sedan har det stabiliserat sig på tre–fem sålda helikoptrar per år, säger han.

Möhippor

 En del vill bara nöjesflyga, säger han, och hyr sedan ut helikoptern till företag som gör fotograferingsjobb, skärgårdstaxiturer eller jippoflygningar till svensexor och möhippor.

 - En vanlig kund är företagaren som har nytta av helikoptern i jobbet, men också ser flygningen som ett nöje och vill kosta på sig det. Väldigt få privathelikoptrar står bara hemma i ägarens garage, säger Göran Wennergren.

 Visst växer Sveriges privatmarknad för helikoptrar, säger han, men inte lika snabbt som i Danmark och Norge.

 - Vi har ju flera kunder som vi hoppas ska slå till när dollarn nu sjunker. Det blir billigare att köpa då, säger Wennergren.

Annons: