Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter missen – nu kör Mikkelsen för seger

Andreas Mikkelsen ledde i svenska rallyt förra året - men en snövall satte stopp.
Foto: Imago Sportfotodienst

Andreas Mikkelsen sitter på ett hotell i Paris.

Det är några timmar kvar till den stora galan där norrmannen ska ta emot pris för sin tredjeplats i VM-serien 2015.

Några dagar tidigare har han testkört Volkswagens VM-bil till säsongen 2017.

Mittemellan dåtid och framtid - och det är ingen tvekan om att det är framtiden som betyder mest.

Framtiden och jakten på VM-titeln - och på teamkompisen Sebastien Ogier.

Fransmannen Sebastien Ogier har vunnit tre raka VM-titlar. Man kan också säga att Ogier totalt dominerat rallysporten på samma sätt som hans föregångare Sebastien Loëb gjorde på sin tid.

Finländaren Jari Matti Latvala och norrmannen Andreas Mikkelsen är teamkompisar till Ogier i Volkswagen-teamet och jämförelsen är på något sätt oundviklig.

När jag intervjuade Latvala inför fjolårets VM-säsong - under testkörningar i svenska Borgafjäll - var finländaren helt på det klara med hur han skulle besegra Ogier. Han skulle köra taktiskt i Monte Carlo och sen vinna i Sverige. Det skulle bli en perfekt start på säsongen där han skulle sätta press på Ogier direkt.

Ni vet hur det gick. Det var Latvala som gjorde misstagen och tappade kontakten med Ogier direkt. Fransmannen vann VM-titeln för tredje gången, före Latvala och Mikkelsen.

LÄS MER: Uppdaterade sträckor och tider för Rally Sweden

”Bara kul att vara i samma team som Ogier”

Min fråga till Andreas Mikkelsen blir därför om det är svårt att köra i samma team som världens klart bäste?

- Nej, det är bara kul. Jag har de två allra tuffaste lagkompisarna och jag kan lära mig av dem, det är helt fantastiskt. Det är enkelt att utveckla sig.

När jag pratade med Latvala sa han att han tittat på sin körstil och jämfört med Ogiers och att han anpassat sig en aning till VW-bilen. Han kände att han i slutet av 2014 hade hittat rätt. Hur ser du på Ogiers körstil?

- Han kör lite rakare och har en lite annan körstil än jag. Jag har studerat honom och vet hur vi kör och vad som skiljer.

Och hur ska du göra för att besegra honom?

- Köra fortare och se till att inte bryta några tävlingar. När jag tittar tillbaka på 2015 så tycker jag att vi körde stabilt. Men det gäller att inte göra misstag och att öka tempot, det är en vansklig kombination men det är det det handlar om, det som krävs.

Det sägs alltid att norrmän, svenskar och finländare kan det här med att tävla på snö och is, att det finns där naturligt. Så vad är det ni testar när ni kommer till Sverige i december?

- Körstilen är rätt lik den på grus men man vill få en känsla för dubben, hur mycket det fäster. Om det är löst, mycket eller lite snö på vägen och hur däcken påverkar fästet i vägen. Man vill hitta känslan för att kunna köra optimalt och på gränsen.

Är det stor skillnad på om det är snö eller om det blir isiga vägar?

- Ja och det är stor skillnad på olika dubbutstick. Vi har haft 80 mm och då har det fäst bra även i lössnö. Men nu ska det bli kortare utstick och är det då löst når inte dubben ner, då blir det vanskligt.

Svenska rallyt är den kanske allra jämnaste tävlingen i kalendern. Ställer det extra stora krav på er förare?

- Det stämmer, se bara på förra året då det skilde tre sekunder mellan de tre bästa inför den sista sträckan. Och det kommer säkert att bli så även 2016. För oss förare betyder det att vi måste ligga nära gränsen men inte göra misstag, men nära gränsen betyder förstås större risk för misstag. Det är en hårfin balans.

Tänker du ofta på det som hände i fjol på sista sträckan (Mikkelsen var i ledningen men körde i snövallen)?

- Nej, jag kom ut för mycket i snö och drev fast. Det är lätt att slå i en kant och fastna i snön.

Efter prisutdelningen i Paris är säsongen i princip över. En lång säsong - vad gör du för att koppla av?

- Jag umgås med vänner, det är väl allt. Vi tävlar under en lång säsong och december går åt till tester. Så efter det och fram till Monte Carlo så försöker jag att bara ta det lugnt.

Vissa ser mycket motorsport på tv och älskar att köra bil även när de inte tävlar. Hur är du?

- Jodå, jag tycker om snabba bilar och så. Jag försöker att hänga med och titta på formel 1 och så gillar jag motocross.

Vad kör du för bil privat?

- En Volkswagen Touareg.

Hinner du också förbereda dig för en ny säsong?

- Ja, och vi har redan analyserat 2015.

Vad kom ni fram till?

- Att vi ska köra fortare 2016.


Fotnot: En längre intervju med Andreas Mikkelsen läser du i programbladet till Rally Sweden.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Här hittar du aktuella erbjudanden!

Så här rankar vi toppförarna i Rally Sweden 2016

1. Sebastien Ogier, Volkswagen

Kommentar: Är den allra snabbaste förare i alla typer av väglag. Bara egna misstag kan stoppa Ogier från segern.

2. Andreas Mikkelsen, Volkswagen

Kommentar: Visade väldigt bra fart förra året och var bara ett litet misstag ifrån att vinna hela tävlingen.

3. Jari-Matti Latvala, Volkswagen

Kommentar: Brukar vara topprankad i favorittävlingen i Sverige men det vanliga misstaget är dyrbart i en så jämn tävling som den i Sverige.

4. Mads Östberg, Ford

Kommentar: Mycket snabb ifjol men Östberg har bytt till Ford från Citroën och det bör ta något rally innan farten finns där.

5. Ott Tänak, Ford

Kommentar: En sensation i Sverige för två år sedan. Lite nytt runtom Tänak kan ge en nytändning. Blixtrande snabb.

6. Kris Meeke, Citroën

Kommentar: Tackade nej till att bli nummer ett hos Toyota för att ta motsvarande plats i Citroën. Det kan bli ett för tungt ansvar för Meeke.

7. Thierry Neuville, Hyundai

Kommentar: Jag gillar belgaren och Hyundai-teamet blir bara bättre och bättre. Kan bli pallplats om teamet klarat att ta ytterligare ett kliv närmare VW.

8. Dani Sordo, Hyundai

Kommentar: Ofta minst lika snabb som Neuville och spanjoren kan överraska i Sverige.

9. Henning Solberg, Ford

Kommentar: Publikfavorit som kan lyfta sig nu när flera sträckor körs i Norge.

10. Robert Kubica, Ford

Kommentar: Tillbaka på allvar i VM-serien igen. Ex-F1-stjärnan behöver en framgång.

Annons: