Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 12 mar 2012 14:03

Dyrt misstag - allt fler råkar tanka fel soppa

DYRT SLARV. Råkar man tanka bensin i dieselbilen kan det bli riktigt dyrt, även med försäkring.

DYRT SLARV. Råkar man tanka bensin i dieselbilen kan det bli riktigt dyrt, även med försäkring.

Se upp vid pumpen om dy bytt från bensin- till dieseldriven bil. Feltankningarna har ökat med 60 procent rapporterar försäkringsbolaget If - och notan kan bli saftig för dem som slarvat på macken.

Den stora försäljningsökningen av dieselbilar har fört med sig ett nytt problem. Antalet feltankningar har ökat med 60 procent hos försäkringsbolaget If det senaste året. Kostnaden för sanering, bärgning och förstörda motorer beräknas till totalt ca 30 miljoner kronor under 2011.

– Att byta till dieselbil kan bli en kostsam affär om man glömmer bort vilket bränsle den ska ha. Vi har märkt en kraftig ökning av ärenden där våra kunder av gammal vana fyller tanken med bensin. Många känner sig lite dumma när de ringer in för att berätta vad som hänt, men vi ser att de är långt ifrån ensamma, säger Dan Falconer, motorspecialist på If. Det är också vanligt med feltankningar i hyrbilar, i alla fall om föraren brukar köra bensindrivet annars.

Dyrt - även med försäkring

Bärgning och sanering kostar omkring 10 – 15 000 kronor. Har man däremot kört i väg så att motorn har gått sönder blir kostnaden betydligt större.

– Även om man är försäkrad blir det en kostnad för bilägarna genom självrisken. I de fall motorn går sönder blir det dessutom en extra självrisk på 20 procent, vilket kan bli över 10 000 kronor, säger Dan Falconer.

För att få sanering och byte av filter betalt måste bilen vara helförsäkrad, ofta kompletterat med en tilläggsförsäkring. Går motorn sönder täcks det halvförsäkringen om bilen inte har rullat för långt, eller är för gammal. De flesta bolagen kräver att bilen inte är äldre än åtta år och har körts mer än 10 000 mil.