Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 29 jun 2007 11:10

Uppdaterad 29 jun 2007 14:25

Din bil säger vem du är

Carola vill ses som tuff och sexig, medan Lasse Berghagen har kontrollbehov. En ny svensk studie visar att bilen avslöjar din personlighet - och kändisarnas.
Bilen är mer än ett transportmedel. Genom att köra en viss bil sänder föraren ut signaler om sin personlighet.
Det har opinionsinstitutet TNS tagit vara på. 1 500 bilägare har tillfrågats om vad de tror om våra medbilister.

Gått på djupet

– Vår studie har gått på djupet och beskriver personlighetsdrag både hos märke och förare, säger Joakim Norin på TNS.
Emotionella värden har blivit viktigare för många biltillverkare i dag, fokus på prestanda och säkerhet får stå tillbaka i marknadsföringen.
– Bilköp har blivit mer och mer en Livs-tilsfråga, bilreklamen handlar om individer som ska matcha sin personlighet med en bil, säger Joakim Nordin.
Olika varumärken tillför en dimension som handlar om mycket mer än att bara ta sig från A till B.
– Mercedesägare ses som självsäkra ledartyper medan Fordägare ses som miljömedvetna, säger han.

Olika partier

Vi associerar även vissa bilmärken med partitillhörighet. Tjeckiska Skoda förknippas med vänsterpartiet, medan lyxigare Audi tros ha en moderat bakom ratten.
Och att Volvos 700-serie kallades för sossecontainer visade sig inte vara helt fel. Mona Sahlin kör en Volvo 855.