Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 15 jun 2012 08:53

Dieselbilar förbjuds i Oslo

MILJÖBOV. Dieselbilar släpper ut för mycket kväveoxider och får inte köra i Oslotrafiken under särskilt avgasutsatta dagar.

MILJÖBOV. Dieselbilar släpper ut för mycket kväveoxider och får inte köra i Oslotrafiken under särskilt avgasutsatta dagar.

Kalla klara vinterdagar får dieselbilen stå kvar i garaget - de släpper ut för mycket kväveoxider. De nya reglerna väcker ilska i Oslo, inte minst för att dieselbilar sålt som smör de senaste åren tack vare skattelättnader.

Nu blir det förbjudet att köra dieselbil i Oslo vissa dagar. Särskilt kalla klara vinterdagar blir halterna av kväveoxider för höga och dieselbilarna är den värsta boven menar politikerna i staden. De nya reglerna väcker ilska bland Osloborna, inte minst på grund av att dieselbilar varit gynnade sedan 2007 med skattelättnader. Man menade då att dieselbilar var bättre för miljön eftersom de i regel är snålare än bensinbilar och släpper ut mindre CO2. Försäljningen av dieselbilar rakade i höjden, och 2011 var 75 procent av nya sålda bilar dieselbilar - en fördubblad försäljning på bra några år. Men nu är dieselbilen miljöbov i Norge igen. Norska regeringen har infört en avgift för kväveoxidutsläpp, och i onsdags klubbade Oslo stad igenom förbudet mot dieselbilar under särskilt avgasutsatta dagar.

 

Bilbranschen kritisk

- Det råder inget tvivel om att den ökade försäljningen av dieselbilar har gjort att vi fått problem med kväveoxidhalterna vissa dagar, sa miljö- och transportborgarrådet Ola Elvestuen, Venstre, till Oslos stadsstyrelse under onsdagen.

Bilbranschen i Norge är kritisk till kovändningen när det gäller dieselbilarnas miljöpåverkan.

- Från 2007 till 2011 var 3 av 4 sålda bilar dieselbilar. 75 procent av bilköparna valde alltså att följa regeringens råd. Köparna av dieselbilar borde känna sig lurade, säger Morten Nilsen, vd på Norges Bilbranschförbund, till Aftenposten.

Bland dem som köpte dieselbilar efter skattelättnaderna var Oslos borgmästare Fabian Stang, Høyre, och borgarrådet Rune Gerhardsen, Arbeiderpartiet. Trots det var Gerhardsen med och röstade igenom de nya reglerna. Nu ska han byta bil.

- Jag ska läsa annonser på begagnade bensinbilar, sa han till stadsstyrelsen.

Relaterat