Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 16 maj 2018 16:30

Zlatan har rätt, det finns många dåliga bilförare

När Zlatan Ibrahimovic tyckte till om livet i bilstaden Los Angeles sågade han kvaliteten på förarna.

Jag tror att jag vet vad felet är, för det finns samma tendenser i Sverige.

Vi behöver skärpa oss om det inte ska bli en sommar av trafikkaos.

Det finns en rad riktigt bra tekniska innovationer i moderna bilar. Autobroms kommer över tid att hjälpa till att förhindra många olyckor. Filkörningsassistent kan, rätt använd, hjälpa till att väcka slumrande eller telefontittande förare.

Men det finns också teknik som tar mer och mer plats och som indirekt skapar olyckstillfällen. Och det är här jag kommer att tänka på Zlatans ärliga åsikt om hur bra folk kör bil i Los Angeles. För är det någonstans bilförarna älskar farthållare så är det i USA. Adaptiva farthållare har funnits i många nya bilar världen över i tio år snart och det är fler och fler även här som ställer in farthållaren och glömmer att gasa.

Jag körde åtta timmar på motorväg i söndags och det var en skrämmande upplevelse med ett par irriterande beteenden.

1) Smygaren

Farthållaren är påslagen och smygaren har inte en tanke på att varken bromsa eller gasa. Det spelar ingen roll om bilen framför ligger till höger eller till vänster. Smygaren närmar sig sakta och kan ligga i döda vinkeln hur länge som helst. Att inte röra farthållaren är det absolut viktigaste. Men det smygaren inte vet är att det går att gasa på och med en enda knappttryckning få tillbaka "rätt" fart igen.

2) Vänsterfilen

Det är högertrafik i Sverige – även på vägar med flera körfält. Det betyder att vi ska köra i det högra körfältet vid alla tillfällen utom när vi kör om en bil. I söndags var det kö från Markaryd till Stockholm – i det vänstra körfältet på motorvägen. I det högra fanns flera luckor. Så vad händer: jo, många börjar såklart köra om på insidan och sick-sacka sig fram. I 110-120 km/tim. Jag såg ett par tre olyckor men att det inte hände mer under åtta timmars körning var ett under. Inför sommartrafiken är det här det allra viktigaste vi ska lära oss: håll till höger, alltid, alltid, alltid.

3) Luckan

Kökörning skapar i sig speciella fenomen. Ett är att vissa verkar sitta och sova och bryr sig inte alls om att "hålla sitt avstånd". Det betyder för de som ligger bakom att det blir onödigt ryckigt och irriterat. Vissa verkar tro att luckan till framförvarande bil måste vara densamma i meter oavsett hastighet.

4) Skygglappen

När jag var 18-19 år reste jag ofta till Europa på min motorcykel. På de tyska motorvägarna lärde jag mig att titta i backspegeln. Ofta. Jag tittade mer bakåt än framåt vilket var ett måste för att inte få stor BMW eller Mercedes på pakethållaren. På svenska motorvägar verkar många se varken bakåt eller åt sidan. Det enda viktiga finns rakt framför den egna bilen i det egna körfältet. Och det är ett väldigt farligt beteende – för alla.

5) Farträdd

Det verkar finnas de som tror att det finns någon slags barriär som fälls ned framför bilen om de kör någon enda kilometer per timme för fort. Oavsett situation så är det många som inte vågar eller vill höja farten en aning för att rädda en situation, underlätta för någon annan eller skapa ett bättre flyt i trafiken för sig själv och alla andra. För snabba och för långsamma förare är en trafikfara – eller rättare sagt, det blir kaos om det är för många som kör olika fort.

LÄS MER: Första testet på Volvos nya folkkombi V60 

Sen finns det kombinationer av de här fem som är riktigt trafikfarliga. Farträdda har ofta skygglappar och för att vara säkra på att inte köra för fort har de farthållaren på och de släpper gärna rejäla luckor till dem framför. 

Rädda och otrygga förare är farliga förare och bakom alla de här fem irriterande beteenden finns en slags rädsla för att köra bil. Eller ovilja.

Men att köra en närmare två ton tung bil i 120 km/tim på motorväg med tät trafik är inget du gör utan att tänka eller koncentrera sig. Du behöver vara aktiv, ta snabba beslut, fundera på din omgivning, se både bakåt, framåt och åt sidan – hela tiden, och vara omtänksam. 

Jag är rätt säker på att Zlatan Ibrahimovic är en aktiv förare som tycker om att köra bil. Som tycker om att bemästra alla de här snabba besluten, agerar på intrycken kör med alla sinnena påslagna.

Börjar du köra bil på det viset så får vi alla en bättre trafiksituation och jag lovar, bilkörningen blir så mycket roligare.