Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 5 sep 2018 12:30

Volvo och Mercedes närmar sig varandra

Volvos vd Håkan Samuelsson har precis visat upp sin framtidsvision, den självkörande elbilen 360c.

Volvos vd Håkan Samuelsson har precis visat upp sin framtidsvision, den självkörande elbilen 360c.

1/2

Foto: JONAS EKSTRÖMER

I går visade Mercedes-höjdaren Ola Källenius upp sin kommande elbil EQC.

I går visade Mercedes-höjdaren Ola Källenius upp sin kommande elbil EQC.

2/2

Foto: SÖREN ANDERSSON

GÖTEBORG. Jag skulle gärna se Daimlers Ola Källenus som ny vd för Volvo när Håkan Samuelsson slutar om två år.

Det finns bara ett problem.

Källenius ska bli vd för Daimler.

Men Geely kan förstås be Källenius slå ihop Mercedes och Volvo.

När Volvo pratar om framtidens bilar, framtidens transporter och självkörande bilar vid visningen av 360c är det en vision de delar med många av bilvärldens stora tänkare.

Det är också mer eller mindre samma ord som Daimlers svenske utvecklingschef Ola Källenius använt när han pratade om Mercedes nya elbil EQC och den kommande satsningen på självkörande bilar.

Källenius lyckades få världspremiären av elbilen EQC till Stockholm och det är tydligt att det sveper en svenskvåg genom hela Daimlers ledningsgrupp.

Lägg sen till att Geely är största aktieägare i Daimler och också ägare till Volvo Cars. Och att Volvo Cars står inför en börsintroduktion.

Ja, då blir tecknen allt fler och tydligare.

LÄS MER: Mercedes Tesladödare kör 40 mil på fullt batteri 

Volvos självkörande teknik blir dyr

Att utveckla den självkörande robottaxi från Mercedes som Ola Källenius säger ska vara klar redan om två till tre år kostar många miljoner för att inte säga miljarder.

Volvo ser längre än så och vill med 360c utmana flyg och tåg om resor på uppåt 30-40 mil. Bilen ska helt enkelt bli det bekvämaste och säkraste sättet att resa. Och gissa om det kostar miljarder för Volvo och ägaren Geely.

Sen, när bilarna är klara och utvecklade, kommer nästa stora stötesten: att få tekniken accepterad i samhället. Se bara på debatten när Uber-Volvon körde på en kvinna i Arizona. Bilindustrin kommer att behöva ett samarbete och en gemensam syn och standard för självkörande bilar som vi hittills inte sett maken till.

De självkörande bilarna kommer också ett behöva stöttning av ny och dyr infrastruktur och en kostsam investering av hela samhället.

Volvo är koncernens juvel

Geelys vd Li Shufu har byggt sig en egen kopia på Volkswagenkoncernen med Volvo och den svenska tekniken och kunskapen som juvelen i kronan. Men kanske har det hela tiden varit en annan tysk biljätte som varit i fokus. Eller så tog Li Shufu bara chansen när den dök upp.

Nu sitter den kinesiska entreprenören med sitt eget mini-VW och ett stort ägande i Daimler. Det är orimligt att tro att Li Shufu och Geely kommer att bekosta två olika utvecklingsspår för självkörande elbilar och stora volymer av elbilsbatterier.

Här kommer Geelykoncernen, och därmed Volvo, att börja samarbeta. Det är bara en tidsfråga. Att sen både Volvo och Mercedes vill göra allt på sitt eget sätt tror jag makthavarna i styrelserummen bara ser som detaljer och en chefsfråga.

När Håkan Samuelsson slutar sina mycket framgångsrika år på Volvo kan ersättaren mycket väl heta Ola Källenius – fast han då sitter som vd för Daimler.