Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 7 jun 2018 13:00

Volvo måste gasa för att hänga med i utvecklingen

V60 kommer vara en av de viktigare, laddbara modellerna för Volvo framöver.

V60 kommer vara en av de viktigare, laddbara modellerna för Volvo framöver.

1/3

Foto: VOLVO

Jan-Erik Berggren, Allt om Bilar.

Jan-Erik Berggren, Allt om Bilar.

2/3

Foto: JOHAN JEPPSSON

Volvo behöver fortsätta dela utveckling med Polestar, Lotus och Lynk & co, enligt skribenten.

Volvo behöver fortsätta dela utveckling med Polestar, Lotus och Lynk & co, enligt skribenten.

3/3

Foto: POLESTAR

En helt ny affärsplan.

Ett helt nytt ansikte.

Och ett helt nytt modellprogram.

Gissa om det jobbas för fullt bakom stängda dörrar på Volvo Cars i Torslanda och runtom i världen.

Hela bilvärlden förändras snabbt och när Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger att Volvo måste förändras lika snabbt är det en underdrift. För en vecka sedan testkörde jag Jaguars nya elbil I-Pace och när jag skriver det här är jag på väg till Audis högkvarter i Ingolstadt för att få en exklusiv förhandsvisning av deras svar: nya elbilen Audi e-tron.

Först nästa år kommer Volvos konkurrent till de här två bilarna – och till Mercedes EQC, BMW X3 och hela Volkswagens serie av elbilar.

När jag körde Jaguar I-Pace blev jag mäkta imponerad av köregenskaperna och de smarta funktionerna. I-Pace är den första elbilen som jag tycker verkligen visar åt vilket håll utvecklingen går. Jo, jag vet att Tesla pressat på och flyttat gränser i närmare tio år men när de stora etablerade tillverkarna verkligen vill, ja, de händer det saker.

LÄS ÄVEN: Volvo V60 är världens säkraste familjebil 

Tillverkarna har underskattat intresset för elbilar

I våras testkörde jag också Mercedes nya A-klass. Och har ni chansen att titta på och testkörde den bilen i er egen Mercedes-hall så gör det. Det finns saker även med A-klass som pekar på framtiden. Som till exempel den fina interiördesignen, röststyrningen och flera smarta funktioner.

Audi har genom åren, bland annat med nya A8 och A6, visat sin tekniska nivå och då inte minst med självkörande bilar.

Allt det här ska Volvo Cars konkurrera med i sin nya affärsplan. Hälften av alla sålda Volvo-bilar runt 2024-2026 ska vara elbilar. Med tanke på suget bland bilköparna är det en rimlig målsättning. Jag tror att tillverkarna hittills underskattat människors intresse för elbilarna och det kommer bara att öka när fler och fler får upp ögonen för bilar som Jaguar I-Pace.

Problemet för Volvo är att konkurrensen blir stenhård och då det är en helt ny form av bil så går det inte att lita på gamla meriter.

LÄS ÄVEN: Svårt att förstå vad Volvo-ägaren vill 

Serviceintäkterna minskar – banar väg för prenumeration

Med elbilar minskar också behovet av service och därmed möjligheten att tjäna pengar på bilen under dess livstid. En tumregel i dag är att 80 procent av det en tillverkare tjänar på en bil kommer från intäkter efter det att bilen sålts som ny. 

Och det är de 80 procenten som påverkas kraftigt av elbilarna. Alltså måste Volvo Cars och andra tjäna pengar på ett annat sätt. Ett är tilläggstjänster som Care by Volvo. Ett annat är bildelningstjänster och att sälja bilar till uthyrnings- och tjänsteföretag. 

Även här måste Volvo uppfinna en ny affärsplan. Och även här kommer Volvo Cars att stöta på konkurrens. Ford, Fiat och hela VW-gruppen storsatsar på samma område och flera tillverkare har ett försprång eftersom de har en väl upparbetad affärsmodell för transportbilar.

Men en sak har Volvo Cars och Håkan Samuelsson helt rätt i gällande sin nya affärsplan. Ska Volvo Cars fortsätta att visa god lönsamhet så måste det gå att dela utveckling med resten av Geely-koncernen. Som med Polestar, Lynk & Co, Lotus som nu knyts närmare Geely tack vare ett vd-byte, med taxibilarna i London, ja, med alla.

Här kan Volvo ligga först och sen snabbt och enkelt dela med sig till resten av Geely-koncernen för att sprida tekniken till flera fordon. 

Volvo har alla förutsättningar att lyckas. Men det krävs smarta beslut och hårt jobb bakom de där stängda dörrarna i Torslanda och runtom i världen.

LÄS ÄVEN: Volvos varumärke tål inte många fler krascher