Annons
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 14 feb 2018 15:34

Vi måste öppna plånboken till nya och bättre vägar

1/2

Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Storsatsningen på nya mötesfria vägar är bra men tyvärr inte tillräcklig.

Omställningen till en fossilfri fordonsflotta ställer krav på så mycket mer än bara infrastruktur men det är nu vi har chansen att göra en bestående förändring.

Sverige behöver en nystart.

Trafikverket har lagt en plan för väg- och transporter för de kommande fem, sex åren. Hela dokumentet visar att verket tänker rätt. Men jag tror inte att det räcker.

Jag ser hur bilbranschen storsatsar på laddbara bilar och bara det betyder ökade krav men också nya möjligheter. Nya elektrifierade och laddbara bilar betyder inte alls att det blir färre bilar – tvärtom – men det betyder ett helt nytt transportsystem med nya behov.

Och att Trafikverket är steget efter bevisas av att en stor del av resurserna går åt till att förbereda vårt vägnät och vårt transportsystem för effekterna av klimatförändringarna. Om vi hade börjat omställningen tidigare kanske vi aldrig behövt säkra broar och vägar för mer vatten eller vägar i norr för en annan typ av tjäle.

"Trafikverkets plan räcker inte"

Jag hoppas att infrastrukturministern Tomas Eneroth och hans motpart på allianssidan orkar lyfta infrastrukturfrågorna inför valet i höst. För jag är rätt säker på att satsningarna i Trafikverkets plan inte alls räcker till. Det behövs mer resurser.

Vi behöver en rejäl satsning på laddinfrastruktur för suget efter laddbara bilar är så mycket större än vi anat. I svallvågorna måste regeringen hänga med vad gäller krav och regler för bland annat beskattning och tjänstebilar. Bidrag till laddboxar är en sak men det behöver bli än mer konkret och tydligare. Och mer. 

Om jag ska ta en liknelse så är satsningarna i dag som att köpa en Gott och Blandat-påse inför påsken. När alla vet att det går åt 10 kg lösgodis redan på långfredagen.

Nya ägandeformer av bilar och köp av transporttjänster betyder att fler kommer att resa på flera olika sätt. Det måste till fler cykelbanor, fler och större busshållplatser och längre t-bane och spårvagnsperronger. Vägnätet behöver uppgraderas för att klara självkörande bilar som i sin tur betalar sig med färre personskador. Fler laddbara bilar ger bättre luftkvalitet och därmed färre cancerpatienter.

LÄS MER: Miljöpartiet vill minska biltrafiken 

Antalet bilar kommer att öka

Vi måste också förstå att vi inte kommer att få färre bilar på våra vägar. Bilarna och behovet av transporter kommer att öka, mycket, men det kommer förhoppningsvis att ske med bilar som inte påverkar varken klimat eller luftkvalitet.

Det behöver gå snabbt och det kommer att gå snabbt varken vi vill eller inte. Luften är så dålig på vissa håll att vi behöver bromsa nedsmutsningen i går. 

Om våra ansvariga politiker - oavsett partifärg – verkligen vågar satsa på omställningen kan vi göra en stor skillnad på kort tid. Det är nu vi har chansen att rätta till tidigare misstag.

LÄS MER: De riskerar körförbud på grund av ny regler 

Låt oss inte göra samma misstag igen

Förbifart Stockholm borde varit klar för fem år sedan och när jag ser på diagram över hur dålig luften är runt våra stora infartsleder i Stockholm är det lätt att misströsta över beslutsfattarnas oförmåga.  Fjärrtrafiken kommer att skötas med bensin- eller dieselbilar och lastbilar i många år än och därför behövs ringleder runt våra tätorter. 

Låt oss för allt i världen inte göra om samma misstag och tvinga morgondagens chefer på Trafikverket satsa ännu mer pengar på att parera klimatförändringen.