Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 5 nov 2018 13:44

Uppåt för Volvo – men här är siffran som skrämmer

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

Det rullar rekordsnabbt för Volvo Cars som är på väg mot ett nytt saftigt försäljningsrekord.

Men det finns en marknad och en siffra som lär skrämma slag på räknenissarna i Göteborg.

I slutet av den här månaden lär Volvo passera fjolårets rekordresultat på drygt 570 000 sålda bilar. Med en takt på 50-55 000 sålda bilar per månad lär Volvo Cars också passera en ny drömgräns – 600 000 sålda bilar – under 2018.

Med flera nya spännande drivlinor på gång kan även första halvåret 2019 bli riktigt bra. Framöver får vi hela försäljningsår för nya V60, den fräckare S60 och inte minst laddhybridversionen av XC40 och då kan Volvos försäljningsorganisation möjligen också passera 700 000 sålda bilar. 

LÄS MER: Vi kör Volvos snålaste laddhybrid 

Nära långsiktiga målet

Minns att det långsiktiga målet för Volvo har varit 800 000 sålda bilar per år senast 2020 och även om det pratats lite mer tyst om det exakta antalet det senaste året så finns i alla fall en möjlighet att komma nära.

Men det finns en siffra som jag är säker på skrämmer och det här på hemmaplan som vi sett ett trendbrott efter att den nya fordonsskatten trädde i kraft i somras. 

LÄS MER: Här klarar nya Volvo V60 tuffaste testet 

Skatten knäckte Volvohandlarna

Hela Volvos organisation i Sverige bygger på en marknadsandel på cirka 20 procent. Det har alla Sverigechefer envist uttalat och fått brottas med. Det är på sikt ett tufft mål då Volvo Cars också vill göra sina bilar dyrare för att tjäna mer pengar på varje enhet. 

Jag tippade tidigt att bytet från V70 till V90 skulle ta hårt på Volvos försäljning i Sverige och position som marknadsledare. Det guppet klarade Volvo bättre än väntat och S90/V90 är nu landets mest sålda bil. Jämför det med den globala statistiken  där modeller som XC60, XC90, XC40 och även V40 säljer bättre än S90 och V90. 

Istället för modellbytet blev det den nya fordonsskatten som knäckte Volvohandlarna i Sverige. Försäljningen av V90 har i det närmaste halverats sedan den 1 juli och Volvos laddhybrider har inte kunnat konkurrera med till exempel Kias modeller Niro och Optima. Det är bara rivalen Volkswagens problem att leverera laddhybrider som räddat Volvo från ett ännu större tapp.

LÄS MER: Vi kör Volvos syskonbil Lynk & Co 

Hade behövts en billig V40

V90 hade en marknadsandel i Sverige på 4,25 procent under perioden juli–oktober i år. Att jämföra med 8,53 procent för årets första halvår, då med den gamla skatten.

Nu finns en snålare laddhybrid i V60 och Volvo lär hoppas mycket på den laddbara XC40. Men risken är stor att Volvos marknadsandel – som ligger på dryga 19 procent hittills i år – för första gången på många, många år kan droppa till låga 16 procent.

Det är lätt att se att Volvo trots allt hade behövt en billig V40 med den enklare laddhybriddrivlinan som ska monteras i XC40. Men i stället för den satsar Volvo allt på att stötta Lynk & Co:s etablering i Sverige och Europa.