Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 28 nov 2018 13:23

Trumps handelskrig nära att fälla General Motors för gott

General Motors tvingas skrota flera modeller och stänga flera fabriker.

USA:s president Donald Trumps handelskrig blev droppen.

Och på andra sidan jorden förlamas Renault-Nissan av maktkampen efter Carlos Ghosn.

General Motors tvingas till omfattande besparingar efter att bland annat Donald Trumps handelskrig och ståltullar gjort bilarna dyrare att bygga. Trumps krig med Kina och Europa var kanske den utlösande faktorn till sparpaketet som nu drabbar totalt närmare 7 000 bilbyggare i Nordamerika.

Totalt ska fem bilfabriker stängas och modellerna Buick Lacross, Cadillac CT6, Cadillac XTS, Chevrolet Impala, Chevrolet Volt och Chevrolet Cruze ska sluta byggas för USA. 

Men den senaste GM-krisen är långt ifrån bara Donald Trumps fel.

General Motors gjorde konkurs under bilkrisåren och räddades då av Barack Obamas räddningspaket för bilindustrin. Men GM lyckades i praktiken aldrig reda ut de underliggande problemen. Efter konkursen har GM tvingats sälja bland annat Opel och skala ner sin verksamhet i Europa ordentligt. 

LÄS MER: Bilcheferna som försvunnit 

Ingen unik situation

Satsningar på elbilar har av någon anledning försenats. GM ligger inte heller speciellt bra till inom områden som självkörande eller bildelningstjänster. Biljätten tycks ha varit förlamad efter krisen och har inte haft mycket att glädjas åt under de senaste tio åren. Inte någon gång har det känts som att GM tagit täten eller visat styrka – allt har varit reaktioner i stället för aktioner.

Det här är ingen unik situation – alls. Alla stora bilföretag har gått igenom samma sak. I Europa ställer Volkswagen, Mercedes och BMW om flera bilfabriker från konventionella drivlinor till elbilar och batteriproduktion. Men det sker inte med kniven på strupen på samma sätt som för General Motors. 

Att Donald Trumps politik fått den här omedelbara konsekvensen kan i bästa fall få upp ögonen på en och annan bilarbetare och Trump-älskare. För vem kan på allvar hålla på en president som nu uppmanar GM att "sätta något i Ohio"?

LÄS MER: Skandal att BMW låter bilarna som brinner vara kvar 

Nissan och Renault också i kris

På andra sidan jorden är en annan biljätte förlamad av kris. Det är tydligt att det var en fransk-japansk maktkamp som låg bakom att högste chefen Carlos Ghosn togs med alla fingrarna i syltburken. Ghosn ville gifta ihop Nissan och Renault ännu mer och japanerna kämpade emot. Till slut såg de ingen annan utväg än att visa upp hela den giriga härligheten som Ghosn haft för sig.

Jag har på olika sätt träffat bilchefer inom Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen och det kommer att bli smärtsamt att skapa nya samarbeten eller bryta gamla mönster. I dag vet ingen om det blir Japan eller Frankrike som får sista ordet och i en tid när det behövs tydliga strategier och kloka beslut ägnar sig cheferna åt att se om sitt eget hus och se bakåt i stället för framåt.

LÄS MER: Siffran som skrämmer Volvo 

Påverkar världsekonomin

Opels placering hos Peugeot-Citroën-DS-Alpine skapar tillsammans med brexit-problemen spänningar mellan Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Men där har högste chefen Carlos Tavares fortfarande ett fast grepp om verksamheten och en tydlig målbild. 

Ford brottas med sina egna problem men har i alla fall kommit över den första omställningströskeln. Ett fräschare modellprogram väntar runt hörnet och en satsning på elektrifierade transportbilar kommer att ge frukt. Ford för också samtal med en annan biljätte, Volkswagen, som under hösten jobbat fram en ny strategi för hela den stora koncernen.

General Motors kris, Nissan-Renaults förlamning, Opels plats i den franska familjen och VW:s och Ford eventuella partnerskap. Hur det går kommer framför allt att påverka världsekonomin då bilbranschen är en av de största arbetsgivarna men det kommer också att påverka utbudet av bilar och hur snabbt vi kan sänka koldioxidutsläppen.