ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Tio kronor billigare per mil med elbilen – men vem tar pengarna?

Publicerad 13 sep 2017 10.26
Allt om bilar>Debatt
Volkswagen ska satsa miljardbelopp på nya elbilar och visade flera nya konceptbilar på bilsalongen i Frankfurt.

Volkswagen ska satsa miljardbelopp på nya elbilar och visade flera nya konceptbilar på bilsalongen i Frankfurt.

Foto: FRIEDEMANN VOGEL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Elbil efter elbil rullar tyst fram över salongsgolvet i Frankfurt.

Men det pratas väldigt lite om hur de här bilarna ska laddas.

Nu måste vi börja ta elbilarna på allvar och svara på de fyra viktiga frågorna.

De har varit få och för det mesta körts av elbilsentusiaster och Tesla-fans. Men i takt med att det byggs allt fler elbilar för vanliga bilköpare är det dags att ställa de viktiga frågorna.

1) Hur miljövänlig är elen? 

Det här är ingen stor fråga i Sverige eftersom vi anses ha en väldigt "ren" elmix. Men ute i världen finns det fortfarande många kolkraftverk som spyr ut koldioxid för varje genererad kilowattimme. Visst, utsläppsdebatten kommer att flyttas från privatbilister till energibolagen men jag gissar att de snabbt kommer att peka tillbaka på oss konsumenter. Spara el kommer att bli ett nytt begrepp för alla.

LÄS MER: Elbilen kan vara en miljökatastrof 

2) Hur byggs elbilarna? 

Rent resursmässigt är det galenskap att bygga närmare 90 miljoner nya bilar varje år och skrota i vissa fall fullt fungerande bilar i andra änden. Och det behövs ett sundare konsumtionssamhälle överlag. Hittills är det bara Audi som vågar prata om den helt klimatneutrala bilen där även produktion och skrotning ingår.

3) Hur ska bilarna laddas? 

Det byggs laddgator i städerna, installeras laddboxar i villagaragen och snabbmatkedjorna sätter upp snabbladdare för att locka kunder. Men laddinfrastrukturen klarar inte av en tiofaldig ökning av elbilarna på säg två år. Det är helt enkelt får få laddplatser och de som finns är för dåliga. Jag har svårt att förstå varför inte energi- och oljebolag är piggare. Här finns det massor av nya kunder som gärna åker till McDonald's eller Bauhaus i stället för Preem för att tanka. 

LÄS MER: Volvo XC90 släpper ut 15 gånger mer än de anger 

4) Vem tar hand om pengarna? 

En bra tumregel är att följa pengaflödet men hittills finns inget tydligt mönster. Du kör en elbil för cirka två kronor per mil om du laddar med ditt vanliga hemmaavtal. Priset stiger med det dubbla hos vissa publika laddplatser men det finns fortfarande de som erbjuder gratis laddning. Priset på nya elbilar kommer att sjunka framöver och elbilarna kräver mindre service. Jämför det med kostnaderna för en fossilbil som bara i bränsle kostar minst tio kronor per mil. Det här är stora pengar som biltillverkarna hittills plockat in vid nybilsköpet, till viss del betalad av oss skattebetalare i form av miljöbilsrabatter. Och vad gör regeringen när skatteunderlaget från bensin och diesel minskar?

Bilbranschen kommer att försöka plocka tillbaka de minskade intäkterna från verkstäderna på utrustning och andra digitala tjänster. Oljebranschen har hittills varit märkligt passiva och kanske beror det på att de ser att det tar tid att byta ut dagens bilpark på drygt fyra miljoner fossilbilar. De har några år till på sig att ställa om. Men – är det något den digitala omställningen lärt oss är att när det väl börjar så går det snabbt. 

En elbilskund som vant sig vid nya mönster – att inte tanka på macken – blir svår att locka tillbaka. 

Energibolagen trevar fram och trots många publika satsningar så går det relativt långsamt. Jag såg nyligen en av Vattenfalls laddgator i Stockholm med ett flertal platser. Men det behövs många, många fler såna satsningar och det behövs framför allt väldigt många fler hemmaladdare. 

Satsningarna som vi ser i dag är som att ösa vatten i Miami med ett decilitermått. Varför inte en laddbox i julklapp till alla villaägare  – det är en bra början.

LÄS MER: Nissan utmanar Tesla med sin nya Leaf