Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 16 apr 2018 09:31

Svårt att förstå vad Volvo-ägaren vill

Foto: LARRY LEUNG / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det är i en debattartikel i Dagens Industri – som du kan läsa här – som Volvos ägare och Volvo AB:s delägare Li Shufu ger sin syn på bilbranschen och framtiden.

Li Shufu skriver om att ökade samarbeten är en förutsättning för överlevnad.

Men debattartikeln blir lite märklig med bakgrund av att biltillverkning har ett enda huvudsyfte: att dra in pengar till ägarna.

Jag har nu läst Li Shufus debattartikel ett par gånger men jag ska ärligt säga att jag har svårt att förstå vad han menar. 

Är debattartikeln ett sätt att bjuda in andra företag att köpa av det digra tekniska smörgåsbord som Volvo och Geely sitter på? Det är redan känt att den programvara för självkörande bilar som utvecklas inom företaget Zenuity – som Volvo äger tillsammans med Autoliv – andra bilföretag gärna får kliva fram och köpa.

Är debattartikeln ett sätt att försöka förklara varför Li Shufu blivit största ägare också i Volvo Cars konkurrent Daimler (Mercedes)? Det är många som undrat och från inte minst Volvos håll gjordes det tidigt klart att rena tekniska samarbeten blir det svårt att få till.

LÄS MER: Efter miljardaffären: Här är Geelys planer för Volvo 

Volvo gör precis som alla andra

I debattartikeln skriver Li Shufu om att samarbeten och partnerskap har visat sig vara ett lika bra framgångsrecept som plattformsdelning inom samma bilkoncern. Det håller jag inte riktigt med om. Volkswagen lyckades dieselskandalen till trots nätt och jämt nå förstaplatsen i bilvärlden förra året och VW-gruppen har gjort plattformsdelning till en konstform. På andra sidan finns bland andra Daimler som har flera partnerskap med Renault/Nissan. Säkert lönsamma och fruktbara – men inga givna succéer.

Li Shufu radar också upp bilmärken som inte lyckats men nämner flera från samma stora bilkoncerner, General Motors och Ford, som är av samma storlek som Li Shufu tycks framhäva som en förutsättning för att lyckas.

När Volvo Cars plockas fram som ett positivt exempel undrar jag lite på vilket sätt Volvos utveckling eller produktion av bilar skiljer sig jämfört med till exempel Audis eller BMW:s. Volvo har ett par mycket framgångsrika år bakom sig men i grunden har de gjort exakt som alla andra – bara lite bättre, på vissa håll. 

LÄS MER: Volvo får nya syskon – Geely köper bilmärkena Lotus och Proton 

Tyst om dödskraschen med Uber-Volvon

Och Li Shufu nämner också partnerskap med externa aktörer som ett sätt att nå framgång men vill inte i detalj förklara vad som hände den Uber/Volvo XC90 som körde ihjäl en kvinna i Arizona. Är Volvo Cars fortfarande nöjda med Ubers sätt att testa deras bilar och hur går det med de 20 000 bilar som Uber köpt av Volvo?

Jag måste också komma med lite kritik till Li Shufus beskrivning av bilsalongen i Peking som arrangeras nästa vecka. Kinas mycket speciella visumregler stänger ute en del av den bilvärld som Li Shufu påstår ska samlas på salonggolvet. 

Det är förstås bra att Li Shufu berättar för oss hur han ser på framtiden för världens bilföretag. Men jag hade hellre sett att han under i alla fall något av sina många besök i Sverige valt att svara på våra frågor och följdfrågor.