Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 21 jan 2019 12:12

Stort tack för att vi slapp Daniel Helldén, Löfven

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) ryktades bli ny infrastrukturminister, men så blev det inte.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) ryktades bli ny infrastrukturminister, men så blev det inte.

1/2

Foto: TT NYHETSBYRÅN

I Stockholm har Daniel Helldén drivit frågor om bättre cykelmöjligheter, höjda p-böter och miljözoner hårt.

I Stockholm har Daniel Helldén drivit frågor om bättre cykelmöjligheter, höjda p-böter och miljözoner hårt.

2/2

Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Det blev tack och lov ingen Daniel Helldén (MP) som infrastrukturminister. Tack och lov ingen Helldén i regeringen alls.

Nu kan vi sova lite bättre om nätterna igen.

Och hålla tummarna för att Thomas Eneroth (S) får resurser att fortsätta det viktiga arbetet med en ny infrastruktur för våra så viktiga transporter.

Puh – jag vet inte hur nära det var men det var skrämmande att ens tänka tanken på Daniel Helldén som medlem av en svensk regering. Jag och många med mig har sett hur Helldén på ett tveksamt sätt hanterat trafiken och infrastrukturen i Stockholm. 

Men vi ska förstås inte ropa hej än – Helldén nämns som en het kandidat till at bli nytt språkrör efter Gustav Fridolin. Blir det så lär det bli åka av i rikspolitiken.

Jag är glad att den duktiga Tomas Eneroth får behålla platsen som infrastrukturminister. Eneroth är bra på att sätta sig in i problem och lyssna på olika åsikter. Att även Anders Ygeman placeras på samma departement kan vara ett tecken på att Eneroth är påtänkt för större uppdrag senare.

LÄS MER: Här är hela Löfvens nya regering

Vi behöver fler laddpunkter

Att leda infrastrukturen de här åren är viktigt med tanke på de snabba omställningarna i transportsystemen. Vi behöver fler laddpunkter. Vi behöver förändra beteenden och vi behöver införa ny teknik – snabbt. I de besluten behöver vi kunniga personer som inte bara tänker på nästa val eller nästa utnämning.

Daniel Helldén kan ha rätt i att Stockholm behöver miljözoner men ska de införas så ska det vara för att luften verkligen behöver det. Inte för att fylla en politisk dagordning eller religiös åskådning.

Daniel Helldén kan ha rätt i att vi behöver minska antalet dieselbilar i vissa städer. Men ska de bilarna bort så ska de bort för att luften faktiskt behöver det. Inte för att någon fått för sig att diesel inte är bra.

Tomas Eneroth har mödosamt tagit på sig fråga efter frågan och försökt förändra. Han vet vad som behöver göras åt transportsystemen och han tar de nödvändiga stegen för att nå dit.

LÄS MER: Här är de hemliga bilarna – som du inte borde få se 

Tack så mycket, Stefan Löfven

Jag hoppas att Tomas Eneroth nu ligger på för att se över bidragen till investeringar för klimatsmartare transporter. Varken Klimatklivet eller Ladda hemma-bidraget kanske var de mest briljanta styrmedlen i sin utformning, men att bara plocka bort dem för att satsa på fjärrladdning – som Moderaterna och Kristdemokraterna gjorde i den budget landet styrs efter – var inte bra det heller.

Vi behöver små morötter här och där för att fortsätta utbyggnaden av laddpunkter. Och vi behöver mödosamt bygga framtidens transportsystem.

Tomas Eneroth är en garanti för att det arbetet bedrivs på ett korrekt sätt – oavsett vad man har för partisympatier. 

Så tack Stefan Löfven.