Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 15 mar 2019 14:09

Stor besvikelse när Volvo till slut visade laddhybriden

Den laddbara Volvo XC40 har försenats gång på gång. Och nu när den är här är den en besvikelse, skriver Expressens Jan- Erik Berggren.

Den laddbara Volvo XC40 har försenats gång på gång. Och nu när den är här är den en besvikelse, skriver Expressens Jan- Erik Berggren.

Foto: Volvo

Vi väntade och väntade och väntade.

Sen kom Volvo äntligen med uppgifter om laddhybridversionen av populära XC40.

Och vilken besvikelse.

Jag och många med mig spekulerade och funderade på varför Volvo dröjde med att visa XC40 med laddhybriddrivlina. Hade det med den nya mätmetoden av avgaser, WLTP, att göra? Var det för att Volvo ville pressa ut minst fem mil på el – något som är ett måste på vissa marknader för att få miljöbilsfördelar? Eller var det så enkelt och krasst att Volvo sålde så bra och dessutom behövde bli av med ett antal dieselmotorer?

De mest optimistiska hoppades att Volvos XC40 Twin Engine baserad på den fina trecylindriga motorn skulle gå att beställa och till och med få levererad före årsskiftet.

På samma sätt har vi väntat – och väntar fortfarande – på den nedtrimmade laddhybridversionen av V60. En bil som var klar redan i oktober men som inte går att beställa.

LÄS MER: Volvo XC40 nu som laddhybrid – men den går bara att hyra 

Det finns mycket att säga om Volvos så efterlängtade erbjudande på Volvo XC40 laddhybrid.

Priset. Till att börja med går bilen bara att beställa inom ramen för hyrtjänsten Care by Volvo. Priset blir då cirka 8 500 kronor per månad. Volvo har i mitt tycke misslyckats med att berätta vad som är så bra och unikt med Care by Volvo. Vad motiverar den höga månadskostnaden jämfört med vanlig privatleasing och framför allt jämfört med det konkurrenterna erbjuder. Jag kan få en Volkswagen Tiguan med 190 hk dieselmotor för 4 500 kronor och det går att få rabatt på det priset så att det slutar under halva priset av priset för Volvo XC40 PHEV. Visst, det är inte samma drivlina men ändå.

Räckvidden. I informationen till oss journalister heter det att räckvidden på el är strax under fyra mil. På Volvos egen hemsida heter det att räckvidden på el är över fyra mil. Det finns ett i dag vedertaget mått på räckvidd och förbrukning, den heter WLTP, och det är väl bra om Volvo kommunicerar sina prestandasiffror med rätt enheter. Oavsett om det är strax över eller strax under fyra mil så är det i dag för dåligt. Audis och BMW:s nya laddhybrider ligger alla en bra bit över fem mil. I höst kommer Mercedes GLE med en räckvidd på el på tio mil – alla enligt WLTP-metoden. Det skulle förvåna mig om Mercedes privatleasingpris på en GLE med räckvidd på tio mil ligger under 8 500 kronor per månad.

Volvo XC40 Twin Engine går till en början bara att hyra med tjänsten Care by Volvo. Och den är dyr.

Foto: Volvo

LÄS MER: Så ska Mercedes elektrifiera sina bilar

Konkurrenterna kommer längre

Volvo meddelade i veckan att de bygger om sin ledningsgrupp och tidigare USA- och Europachefen, Lex Kerssemakers, för ansvar för Care by Volvo. Chefsrockaden tyder på en ny inriktning för hur Volvo ska tjäna pengar och hitta nya affärer men det är också en signal om att Care by Volvo behöver en rejäl uppryckning. I Sverige har Volvo helt tappat privatleasingmarknaden och prissättningen på Care by Volvo-bilarna är en stor anledning. 

Volvo berättade för någon månad sedan att prestandan på den nya generationen batterier till laddhybriderna förbättrats med cirka 15 procent. Volvos plattformar SPA och CMA har en begränsad yta för batterier och enda sättet att nå längre räckvidd är att peta in mer energi i varje battericell. Därför finns det förstås en begränsning i hur lång räckvidden kan bli i dagens generation bilar. Först om två år – när vi får se nya XC90 – får vi veta om Volvo skapat mer utrymme för batterier – och därmed ökad räckvidd.

Om Volvo inte väldigt snabbt hittar sätt att nå en räckvidd på el på över fem mil i sina laddhybrider så kommer det att synas i försäljningen. Konkurrenterna har nått längre.