Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 1 mar 2018 17:49

Sportlovet räddade Stockholm från ett totalstopp

Stockholmstrafiken kämpar mot vintern. Men enligt Jan-Erik Berggren klarar huvudstaden pärsen tack vare sportlovsledigheten.

Stockholmstrafiken kämpar mot vintern. Men enligt Jan-Erik Berggren klarar huvudstaden pärsen tack vare sportlovsledigheten.

1/5

Foto: HENRIK ISAKSSON

Riksväg 40 har haft sina köer under vintern.

Riksväg 40 har haft sina köer under vintern.

2/5

Foto: JOHANNA SVENSSON

Även söderut har det varit besvärligt – här stoppar polisen bilar från att köra in i värsta kaoset mot Ystad.

Även söderut har det varit besvärligt – här stoppar polisen bilar från att köra in i värsta kaoset mot Ystad.

3/5

Foto: JOHAN NILSSON

Sportlovsledigheten räddade Stockholm från ett ännu värre trafikkaos. När det töar får vi se hur den här bilen klarade sig...

Sportlovsledigheten räddade Stockholm från ett ännu värre trafikkaos. När det töar får vi se hur den här bilen klarade sig...

4/5

Foto: HENRIK ISAKSSON

5/5

Foto: JOHAN JEPPSSON

Regeringen vill införa krav på vinterdäck på tunga fordon men tror inte att en ny lag kan vara klar till nästa vinter.

Det är ett bra förslag. Men det borde också införas något slags minikrav på plogning.

Sportlovet räddade Stockholm från totalt stillestånd – den här gången.

Snökaos, issmockor och masskrockar börjar bli en ny vardag. Det är sorgligt att se hur vinterlandet Sverige krampar så fort det blir snö i luften och några minusgrader.

Visst, det har kommit mycket snö på kort tid. Okej, det har blåst samtidigt och det har varit kallare än tidigare, även om det inte varit extremt kallt på något sätt.

Hösten 2016 kom snön ovanligt tidigt och då flera kanade runt på sommardäck blev det helt stopp i trafiken. Snöröjningen togs på sängen och hade svårt att kryssa fram bland parkerade bilar och slirande bussar. Min kritik den gången handlade om att beredskapen var så dålig och att snöröjningen kom i gång alldeles för sent.

Det kan tyckas att det varit bättre den här gången. Men har den det? Har vi lärt oss något?

Tidigare den här vintern har trafiken lamslagits i Sundsvallstrakten. I veckan fick vi se tidernas masskrock på E4:an det var under många timmar oplogat ute i förorterna till Stockholm och på de mindre vägarna. I Skåne har vi sett bandvagnar rulla fram över drivorna.

LÄS MER: Polisen uppmanar: håll avståndet 

Stockholmstrafiken ”räddades” av sportlovet

Stockholm har på kort tid fått väldigt mycket snö och att stan faktiskt fungerar hyggligt kan vi inte tacka snöröjningen för – det har helt och hållet att göra med sportlovet.

Det räcker att se sig om på vägarna, på parkeringsplatsen, i mataffären eller på tunnelbanan för att inse att Stockholm går på halvfart en sån här vecka. Och det räddar förstås även snöröjningen som får det lättare att komma fram även om de kommer sent. 

Regeringen med infrastrukturministern Tomas Eneroth vill skynda på införandet av en ny lag som vinterdäck på tung trafik. I dag finns ett krav på vinterdäck på drivaxlarna men Eneroth tycker med all rätt att det inte räcker.

LÄS ÄVEN: Så klarar du snökaoset – 7 viktiga tips 

Att vi får färre lastbilar och bussar som kör fast eller kanar in i vägräcket är självklart bra för alla och det kommer att få trafiken att flyta bättre även på vintern.

Men i behöver också rusta upp snöröjningen med bättre verktyg. I mitt kvarter är det som natt och dag den här vintern jämfört med den förra. I fjol knuffade en liten traktor runt snön lite fram och tillbaka medan chauffören pratade i mobilen. I år är det en kraftigare traktor med ett tredelat blad som enkelt kan få snön exakt till rätt ställe.

Eneroth är som infrastrukturminister kravställare även på snöröjningen och borde se över om inte lägstanivån behöver höjas rejält till kommande snökaos och issmocka.

LÄS ÄVEN: Då kommer plogbilen till din gata