Sparkade och fängslade – bilcheferna som försvunnit

Mark Fields, Martin Winterkorn och Carlos Ghosn.

Det har inte varit några bra fem år för flera av de största och mest hyllade bilcheferna.

Den senaste i raden som fått lämna under skandalartade former är Nissan-chefen Carlos Ghosn.

Men han är långt ifrån ensam.

Fängelse och sparken. Skandaler och fiffel. Flera av bilvärldens allra största har tvingats bort under de senaste åren. Lägg till dem Fiat-Chrysler-chefen Sergio Marchionne som omkom i sviterna efter en enklare operation i somras och ni förstår att det varit några tunga år i bilvärlden.

Här är bilcheferna som tvingats bort:

Martin Winterkorn: Den stora dieselskandalen fick många huvuden att rulla i VW-koncernen och efter en viss kamp tvingades högste chefen Martin Winterkorn bort i september 2015. Jag träffade Winterkorn vid en testkörning av en ny Audi-modell i början av 2000-talet och det var tydligt att Winterkorn styrde VW med järnhand. Övriga chefer på plats vid testkörningen behandlade Winterkorn med silkesvantar. Efter flera år på Audi blev Winterkorn chef för VW-gruppen 2007 och han tog koncernen till toppen som världsetta gällande antal sålda bilar per år. Inte minst värnade Winterkorn om den tekniska utvecklingen. Men det var också Winterkorn som var högst ansvarig när fusket med utsläpp började.

LÄS MER: Uppåt för Volvo men här är siffran som skrämmer 

Winfried Vahland: Av alla chefer som försvann från VW-koncernen efter dieselskandalen tillhör Winfried Vahland de mest framstående. Efter flera toppjobb inom Volkswagen, bland annat som chef för VW i Kina, blev Vahland styrelseordförande i Skoda 2010. Under den märkliga hösten 2015 utsågs Vahland som chef för VW i USA – ett viktigt jobb mitt under pågående dieselskandal – men han hoppade själv av jobbet efter bara två veckor och försvann helt från VW. Jag träffade Vahland på flera bilsalonger och han var en jordnära chef som gärna själv diskutera de olika bilmodellerna med journalister.

När Stadler fängslades och förhördes tvingades Audi ställa om sina planer

Ruper Stadler: Den senaste i raden av chefer som fått lämna i spåren av dieselkandalen är Audis Rupert Stadler som dessutom tvingades att sitta fängslad under flera veckor tidigare i år. Stadler var med och presenterade Audis nya bilar så sent som på bilsalongen i Genève då jag intervjuade honom om den nya elbilen e-tron. Stadler såg sliten ut när han tillsammans med Volvos förre utvecklingschef Peter Mertens rörde sig mellan alla nya bilmodeller. När Stadler fängslades och förhördes tvingades Audi ställa om sina planer för den viktiga lanseringen av e-tron. Stadler var vd för Audi åren 2010-2018 men hoppade av alla sina uppdrag förra månaden.

LÄS MER: Hög tid att se över lagen om vinterdäck 

Mark Fields: Mark Fields vann maktkampen om vd-jobbet på jättekoncernen Ford i kamp med bland andra förre Volvo-chefen Stephen Odell. Fields tillträdde som vd 2014 och han efterträdde Alan Mulally som lyckats styra bort Ford från konkurs under bilkrisåren 2007-2009. Mulally var den som tog beslut om att sälja ut flera varumärken, bland andra Volvo, och satsa på One Ford. Mark Fields hade filmstjärnestatus inom Ford och i USA som den perfekt skurne affärsmannen. I januari 2017 höll Mark Fields det så kallade "Keynote-talet" på CES-mässan i Las Vegas 2015. Men Fields fick kritik för flera av sina avgörande beslut och för att Ford inte ställde upp till elbilar och självkörande bilar tillräckligt snabbt. Jag presenterades för Mark Fields på en bilsalong i Genève och vi träffades när Ford gjorde stor comeback på Le Mans 2016. Mark Fields var alltid korrekt men hade en lite kylig aura runt sig. Han verkade inte lika omtyckt internt som till exempel dåvarande Europa-chefen Jim Farley. När Fields kom i skräddad kostym kom Farley i skjorta och jeans. Sommaren 2017 fick Mark Fields överraskande sparken från Ford och han ersattes av Farley och Jim Hackett.

LÄS MER: Löftet från Volvo till alla som drabbas av miljözoner 

Carlos Ghosns privata girighet gick till slut för långt

Carlos Ghosn: Precis som Mark Fields har Carlos Ghosn förärats att hålla ett "Keynote-tal" under teknikmässan CES i Las Vegas. Det var 2017. Efter att Mitsubishi lurats gällande förbrukning av flera sina bilmodeller och motorer – varav fler såldes till Renault-Nissan – kunde Carlos Ghosn ta över hela Mitsubishi och skapa en av världens största bilallianser i Renault-Nissan-Mitsubishi våren 2016. Därmed var Carlo Ghosn med i fighten om att bli nummer ett och det såg ut att lyckas då VW tappade försäljning efter dieselskandalen. Men Carlos Ghosns privata girighet gick till slut för långt och han arresterades i veckan anklagad för att förskingrat pengar. Carlos Ghosn riskerar tio års fängelse och väntas sparkas från alla sina uppdrag inom den stora bilalliansen. Även Carlos Ghosns dröm om en ny biljätte kan påverkas då många ser det här som början till slutet på Renault-Nissan-Mitsubishi-samarbetet. Jag har suttit med under flera intervjuer med Carlos Ghosn där ett 100-tal journalister lyssnat till tal om hur det ska gå i bilvärlden. Ghosn har varit den mest otillgängliga av alla toppcheferna i branschen.

Dieselskandalen kostade flera VW-chefer jobbet och skandalen bottnar i en girighet där lönsamhet gick före ärlighet. Mark Fields fick mer traditionellt sparken efter dåliga resultat medan höjden av privat girighet verkar ha slagit till mot Carlos Ghosn. 

Ghosn har en lång, lång karriär bakom sig inom bilbranschen och har ofta kritiserats för sina höga löner och omfattande bonusavtal. Men det räckte ändå inte. Mycket ville ha mer.

Annons: