Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 31 maj 2018 14:31

Självkörande bilarnas krockar är förarnas fel

En självkörande Tesla körde på en polisbil i veckan.

En självkörande Tesla körde på en polisbil i veckan.

Foto: LAGUNA BEACH PD HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Snart varje dag kommer bevis för att självkörande bilar misslyckas, kraschar och orsakar olyckor.

Eller?

Ja, det verkar så. Men oftast slutar allt med att människan gjort fel.

Och problemen med de självkörande bilarna kommer att fortsätta, trots att det är en given framtid.

Den självkörande Uber-bilen som orsakade dödsolyckan i Arizona i mars satte stora käppar i hjulen för biltillverkarnas tester av den nya tekniken. Men det är ingen tvekan om att de självkörande bilarna är framtiden. 

Med självkörande bilar kan transportsystemet effektiviseras och allra mest handlar det om kommersiell trafik och då allt från fjärrtransporter med långa lastbilståg med få förare till eldrivna leverantörsfordon som kommer med ditt paket, din matkasse eller din pizza.

LÄS MER: "Regeringens bensinskatt är en snyting" 

Sverige kan ta täten

Jag kan också se självkörande bussar till och från parkeringsplatser, alla bussar på flygplatser och ja, i stort sett alla transporter som sker på ett begränsat område.

Kanske blir det billigare och effektivare att åka i långa tåg av självkörande bilar i stället för pendeltåg. Kanske kan de självkörande personbilarna få en egen gräddfil mellan Stockholm och Malmö där det inte, som i Arizona, kommer en person med en cykel och där bilarna kan köra sig själva under mer kontrollerade former.

Jag träffade i veckan vår infrastrukturminister Tomas Eneroth som inför det europeiska toppmötet i Göteborg i juni är väldigt aktiv. Eneroth vill att svensk ingenjörskonst och svensk fordonsindustri passar på att ta täten. Det har han helt rätt i. Sverige har i årtionden byggt ett förtroende inom trafiksäkerhetsområdet och vi har många duktiga tekniker och ingenjörer som brinner för fordons- och trafiksäkerhet.

I varje stort teknikskifte finns chansen för mindre länder och mindre ekonomier som Sverige att ta ledningen och skaffa sig en fördel.

I Göteborg i juni ska självkörande bilar diskuteras och Eneroth hoppas att förhandlingarna inom EU ska komma i mål. De förhandlingarna ska sen bakas ihop med regeringens egen utredning som presenterats och som är ute på remiss. 

LÄS MER: Zlatan har rätt – det finns många usla bilförare 

Föraren är ansvarig

Framåt hösten ska det kunna bli ett beslut som i första hand resulterar i en utökad testverksamhet.

Under tiden kommer biltillverkarnas egen testverksamhet och de bilar som redan i dag har någon slags teknik för att köra på egen hand – även om det inte är tillåtet, även om föraren alltid har ansvaret – att fortsätta att krocka.

En central del i EU:s utredning och regeringens kommande beslut för definitionen av föraren. Vem är förare och vem har ansvaret? I den högsta nivån av självkörande bil, nivå 5, vill billtillverkaren ta över ansvaret och det är i dag den enda logiska följden av teknikutvecklingen.

Om inte föraren kör – då kör bilen. Men nästa gång ni läser om en olycka med en så kallad självkörande bil, kom då ihåg att i dag finns det bara en enda ansvarig: föraren av fordonet.