Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 27 maj 2019 15:10

Se upp – kan bli ännu dyrare att köra bensinbil

Lagom till sommaren kommer nästa smäll för landsbygden.

En av regeringen utsedd kommitté ska senast den 1 juli presentera ett förslag på nytt reseavdrag. 

Mycket talar för att det blir ett avdrag som baseras på avstånd och inte på faktisk kostnad och att avdraget på något sätt gynnar bilar med låga co2-utsläpp.

Mitt i brinnande bensinuppror ska en av regeringen utsedd kommitté presentera ett förslag till nytt reseavdrag. Räkna med ordentligt bråk och en ny konflikt mellan stad och landsbygd.

I dag baseras reseavdraget – som sänker kostnaden för att resa till jobbet för de som bor långt ifrån sin arbetsplats – på faktiska kostnader för biljetter och/eller bränslen. Det finns ett golv för kostnaden på 11 000 kronor och också krav på tidsvinst för att få göra avdrag för kostnader för egen bil. 

I regeringens direktiv till kommittén, som leds av Miljöpartiets ekonom Lennart Olsen och chefsjuristen och erfarne utredaren Gabriella Loman, finns en önskan att utreda landsbygdskommitténs förslag att göra reseavdraget avståndsbaserat.

LÄS MER: Så kan Bensinupproret leda till högre priser 

Stor önskelista

Det är mycket som ska få plats i utredningen och regeringen har satt ihop en diger önskelista:

1) Reseavdraget ska gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser. I klartext betyder det någon form av gynnande av biodrivmedel och elektrifiering. Om fordonsskatten är normgivande för hur regeringen tänker så blir det förmånligt att köra elbil och dyrare att köra på bensin eller diesel.

2) Hela Sverige ska leva. Det ska enligt direktivet att gå att bo och verka överallt i Sverige och även där det inte erbjuds kollektivtrafik. Redan här blir det problem mellan punkt 1) och 2) då inte ens moderna elbilar klarar allt för långa sträckor under hela året.

3) Reseavdraget ska på något sätt bidra till regionförstoring. Det ska alltså gå att göra reseavdrag även för de som bor relativt nära arbetsplatsen och regeringen ser alltså positivt på långpendlare nära storstäderna.

4) Reseavdraget ska hjälpa Sverige att nå klimatmålen. Utsläpp från transportsektorn ska minska och även den här punkten talar för någon form av fördel för de som kör fossilfritt.

LÄS MER: Så tycker partierna om bränslepriset 

Vill stoppa fusk

Mest intressant är skrivningen att särskilt utreda ett avståndsbaserat reseavdrag. Det skulle, förhoppningsvis, göra reglerna enklare och även då hanteringen av avdraget. Regeringen skriver i sitt direktiv att det i dag finns ”felaktiga avdrag”, det vill säga: det fuskas för mycket.

Norge och Danmark har båda en form av reseavdrag som baseras på avstånd till jobbet i stället för tidsvinst och kostnader. Och regeringen vill väldigt gärna styra åt samma håll. Men ett rakt avståndsbaserat avdrag kommer inte att påverka utsläppen så räkna med någon form av rabatt eller bonus till alla som kör fossilfritt.

För många svenskar är reseavdraget en förutsättning för långpendlande med bil. Det är också bra betalt då avdraget är 18,50 kronor per mil för alla som kör med en privat bil. Det höga bensin- och dieselpriset har urholkat avdraget vilket är en stor anledning till att så många är upprörda. Det blir inget över i plånboken om literpriset är lika stort som avdraget. 

En egen uträkning visar att om jag har nio mil enkel resa till jobbet, jag reser med egen bil och det finns inte kollektivtrafik så blir reseavdraget drygt 65 000 kronor, enligt skattemyndighetens  egen mall. Notera då att det blir ett avdrag på lön på 65 000 kronor och därmed lägre skatt och inte att bilägaren får 65 000 kronor. 

LÄS MER: Det handlar Bensinupproret om 

S och C står mot MP

Om regeringen baserar avdraget enbart på de nio milen och dessutom vill prioritera fossilfria bilar är risken stor att mitt avdrag på 18,50 kronor per mil för en diesel eller bensinbil, sänks kraftigt. Då blir det också dyrare att ta sig till jobbet.

Med tanke på Bensinupproret blir det intressant att se hur regeringen väljer att lägga sina nivåer. Ett nytt reseavdrag kan också visa på sprickor i regeringen där Miljöpartiet gärna vill klämma åt bensin- och dieselbilarnas utsläpp – reseavdraget är en ny gyllene chans till det – medan socialdemokraterna och centern gärna pratar om hur viktigt det är att hela Sverige får leva och att regler ska vara till för alla.

Kommittén ska presentera sitt förslag till nytt reseavdrag senast den 1 juli.

LÄS ÄVEN: Elbilarna sämre för miljön än diesel i vissa länder