Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 30 aug 2018 12:01

SD-förslaget om sänkt bensinpris lär vinna röster

Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD) kommer med två väldigt olika förslag.

Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD) kommer med två väldigt olika förslag.

1/2

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Så slog ytterligheterna i svensk politik till med varsitt uppmärksammat bilförslag.

Jimmie Åkesson vill sänka skatten på diesel och bensin medan Jonas Sjöstedt vill förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2025.

Vem tror ni fiskade hem flest röster?

Vänsterpartiets förslag var i sig ingen nyhet men de ansåg det lämpligt att nu damma av idén om förbud mot försäljning av nya diesel- och bensinbilar från och med 2025. 

Redan i april i år avslöjade partiets talesman i klimatfrågor, Jens Holm, att ett förbud var nödvändigt för att vi ska nå klimatmålen till 2030.

– Genom ett förbud skulle Sverige sända en tydlig signal till marknaden om att här är det bara miljöbilar som gäller. Det skulle möjliggöra en större satsning på el- och gasbilar, sa Jens Holm då.

Marknaden bryr sig inte om lilla Sverige

Med tio dagar kvar till valet upprepade Vänsterpartiet sin förbudsiver. Men det Vänsterpartiet kanske inte förstått är att marknaden inte bryr sig så mycket om vad lilla Sverige gör, inte ens Volvo längre. Resultatet av ett förbud skulle bara bli ett magrare utbud av nya bilar och att fler skulle fortsätta att köra med gamla bilar.

Mer eller mindre samtidigt plockade Jimmie Åkesson fram Sverigedemokraternas valmanisfest och slog fast att om SD får bestämma så blir det sänkt skatt på bensin och diesel. Det pratas om så mycket som 70 öre. Alla SD:s vallöften ska finansieras med hjälp av sänkta kostnader för integration och invandring.

Det är de två ytterligheterna i svensk politik som visar sig – på flera sätt. Förbud eller sänkta skatter? Visioner eller plånbokspolitik för stunden? Ansvar eller populism?

LÄS MER: Framtidens bilfråga är inte miljön utan trängsel 

Båda förslagen är valfläsk

Dessutom är det svårt för Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet att argumentera för att ett förbud är enda sättet att nå klimatmålet, speciellt för människor som inte tror att det ens finns ett klimathot.

Att Åkesson spelar ut det här kortet är givet, det kommer att ge honom fler röster från de som inte bryr sig speciellt mycket om något annat än den egna plånboken och den egna bilresan. Dessutom talar det rakt i hjärtat på alla som tycker att den etablerade makten bara pungslår vanligt folk på pengar, ofta via olika skatter på bilar och bränslen.

Ändå finns det något gemensamt med båda förslagen. Det är vad vi kallar valfläsk. En flört med vissa väljargrupper där Vänsterpartiet vill locka hem väljare från Miljöpartiet och Åkesson plocka de sista tveksamma väljarna från mittenpartierna.

Ett förbud kommer

Jag tror inte att bränsleskatten kommer att sänkas efter valet – alla partier ser gärna det tillskottet till statskassan och det är ett löfte som även Åkesson kan glida ur. Däremot hoppas jag att den bedrägliga indexhöjningen av bränsleskatten kan vara på väg bort – med eller utan Åkessons hjälp.

Jag tror heller inte att vi får ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar redan 2025. Förbudet kommer men det kommer när hela EU bestämt sig. 

En gissning är tidigast 2030. Så dags har vi bilköpare redan ställt om och så dags påverkar det inte bilindustrin och Europas bilfabriker, alltså arbetstillfällen, lika mycket. Redan i höst kommer det att säljas fler nya laddhybrider än dieselbilar i Sverige.