Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 14 maj 2019 13:13

Så kan Bensinupproret leda till ännu högre pris

1,3 miljoner namnunderskrifter mot skatt på bensin. Men vad kommer det leda till?

1,3 miljoner namnunderskrifter mot skatt på bensin. Men vad kommer det leda till?

Foto: OLLE SPORRONG

Det är jättebra att vi vågar prata om bensin- och dieselpriset.

För när vi pratat klart kan det kanske sluta med ett pris på en tjuga per liter.

Bensinupproret 2.0 växer och det är väldigt intressant att ta del av alla kommentarer och åsikter som priset på bensin och diesel lockar fram. Väldigt ofta blir diskussionen om literpris till en kamp mellan stad och land. Väldigt ofta blir det också prat om fördelningspolitik och skatter. 

Det är sunt och jag hoppas och tror att det i grunden någonstans pyr en längtan att prata realpolitik igen och inte bara migration eller hur elak Sara Skyttedal varit på Twitter den senaste veckan.

Om våra politiker tar upproret på allvar så inleder de en diskussion om skattetryck och fördelningspolitik – på riktigt. För priset på bensin och diesel är vår inrikespolitik i liten, men allvarlig, skala.

Förr betalade vi en stor portion inkomstskatt kryddat med några få punktskatter – på bränsle, tobak, höga vinster eller på annat där vi tyckte att de som råd kan pröjsa lite mer.

Bensin mot värnskatt

I takt med att vallöftena blivit fetare sänks inkomstskatten och det blir mer snack om olika punktskatter. Bensin ställs mot värnskatt. Diesel mot flygskatt. Tobak mot trängselskatt. Motsvarande förändring har skett inom andra områden i samhället, se bara på hur våra försäkringar urholkats och i praktiken betalar vi i dag mer eller mindre för våra egna anspråk, fast utsmetat på många premieår. 

Och kanske är det lika bra att föra den diskussionen direkt. Att allt ska bära sin egen kostnad.

En miljöskatt på allt som sätter avtryck på miljön. Då är det bara att pröjsa per gram koldioxid ditt smörpaket, din fläskfilé eller din liter diesel verkligen orsakar. Värmeverket som drivs fel pumpar upp kostnaden och vi tvingar fram en snällare energiproduktion – överallt, inte bara för vägtransporter.

En hälsoskatt på läsk, godis, chips, tobak, alkohol, diesel igen, bildäck och luftföroreningar. Räkna ut hur mycket svenskars övervikt kostar samhället, hur många cancerfall som orsakas av dålig luft, rökning och annan skit och ta reda på vad varje centiliter i fredagsgroggen kostar. Då sänker vi kostnaden för sjukvården och kanske betalar det lite av kostnaderna vår överkonsumtion leder till.

De här två tydliga och för samhället väldigt viktiga skatterna kommer att visa åt vilket håll hela vår omställning är på väg. Det kommer att visa att literpriset på bensin och diesel borde vara 20-25-30 kronor per liter. Att det borde kosta 839 kronor och inte 39 kronor att frakta en t-shirt från Kina och att det är helt orimligt att 5 000 personer varje dag reser till Ullared från Stockholm för att tjäna ett par kronor på en tandkrämstub.

Börjar vi diskutera samhällets kostnader i relation till vår konsumtion är det fläskfilé högst en dag per vecka och Läskupproret 10.0 kommer att ha fyra miljoner törstiga och skränande medlemmar.

Så det ska bli väldigt intressant att följa Bensinupproret 2.0 och om politikerna och vi medborgare verkligen vågar börja prata om bränsleskatten på allvar.