Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 7 sep 2018 09:14

Partiernas löften till bilägarna är tomma ord

Partierna har gett många löften som rör bilen under valrörelsen. Men flera av dem saknar tyvärr verklighetsförankring.

Partierna har gett många löften som rör bilen under valrörelsen. Men flera av dem saknar tyvärr verklighetsförankring.

1/2

Foto: CARSTEN KOALL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Förbjud försäljning av nya bensin- och dieselbilar.

Sänk bilskatten.

Och tvinga kommuner att köpa miljövänliga bilar

Löftena är många men Miljöpartiet går längst ut på trampolinen när de anklagar hela industrin för fusk.

Jag brukar så ofta jag kan tala för politikernas sakkunskap och försöka dämpa föraktet. Flera av de politiker jag träffat på genom åren – både i samtal och rena intervjuer – är väldigt pålästa och duktiga i sakfrågan. De har helt klart en svårslagen förmåga att ta till sig stora mängder information och baka den till egna förslag och idéer. Vi behöver inte alltid vara överens om slutsatserna men jag ser sällan att de faller på ren kunskap.

Därför är det lite förvånande att förslagen inför valet från de olika partierna har så lite grund i verkligheten.

Här är några exempel från de senaste veckornas olika utspel, löften och idéer:

Centerpartiet

Den närodlade politiken vill att kommuner och landsting ska köra miljöbilar redan om två år. Det är i grunden ett bra förslag. Jag tycker verkligen att den offentliga upphandlingen bör gå först i omställningen till mer el och biodrivmedel. 

Men förslaget var lite blekt i konturerna eftersom det inte handlade om de bilar som används offentlig sektor. Om företaget X sköter färdtjänsten åt kommunen Y ska de förstås också omfattas av förslaget. Det behövs också mer än två år för att ställa om alla transporter och Centerpartiet behöver tydligt definiera vad en miljöbil är. Förslaget måste dessutom finansieras eftersom de miljövänligaste bilarna är de dyraste.

LÄS MER: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill parierna göra med din bil 

Sverigedemokraterna

Går ut hårt och lovar sänkt bränsleskatt och 70 öre lägre pris per liter diesel och bensin. Det ska finansieras med hjälp av mindre procent dyra biodrivmedel i varje liter. Men finansieringen är något förvirrande och förslaget bottnar i en misstro mot hela klimatförändringen och att vi i Sverige bör göra vårt för att minska utsläppen. 

Jag litar heller inte på beräkningarna då Sverige redan 1 januari kommer att ta bort mycket av det dyra och miljöovänliga biodrivmedlet. Vi kan slå fast här och nu att oavsett regering i höst så kommer inte skatten att sänkas. I bästa fall tas den årliga indexhöjningen bort.

Vänsterpartiet

Vill förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar redan från 2025. Det här förslaget är precis som SD:s helt verklighetsfrämmande. Partiet verkar inte ha sett hur det ser ut i Europa och precis som SD ofta för fram förslag som vore vi helt utan styrning från EU kommer Vänsterpartiet med visioner som bara kan förverkligas om vi lämnar EU. 

Det kommer inte att hända. Ett förbud kan komma med sett till utvecklingen, biltillverkarnas position som en av EU:s större arbetsgivare och infrastrukturen absolut tidigast 2030. Det är biltillverkarna som håller i tidsplanen – varken vi vill eller inte.

Socialdemokraterna

Säger inte så mycket konkret om skatter och bränslen men framför allt infrastrukturministern Tomas Eneroth arbetar idogt vidare med sakpolitiken. Tuffare regler för den tunga trafiken och envist arbete med tillstånd för självkörande bilar. 

Eneroth kan se både mitt framför kofångaren och långt i horisonten och har min största respekt. Men då och då faller han offer för regeringens dribblande med miljöministeriet. Jag gissar att Eneroth biter sig i tungan mer än en gång på regeringssammanträdena. Blir det regeringsskifte är Eneroth en minister jag skulle sakna.

Miljöpartiet

MP gör hela tiden en utspel om bilpolitiken och har inte sällan svårt att förklara förslagen så att de inte bara ses som bilfientliga. Det senaste utspelet var en känga mot hela den fuskande bilindustrin. Men kanske har Miljöpartiet glömt att industrin bara följer EU:s regler. 

Att försöka fuska sig till högre utsläpp för att slippa sänka i praktiken lika mycket stämmer dåligt med EU:s tuffa böteskrav på snittutsläppen från varje såld bil. Den nya mätmetoden, WLTP, är en ryggsäck full med sten för industrin som nu gör allt för att trimma bilarna till utsläppsnivåerna som krävs före 2021. Att de vill sänka så lite som möjligt mellan 2021 och 2025 är bara logiskt – varje procent sänkning betyder någon procents mindre vinst. 

Det bästa, och enda, sättet att styra tillverkarna är via effektiva och bra EU-regler. Regler utan kryphål. Sen måste vi alla, även miljöpartister, lära oss en gång för alla att en bils förbrukning kan bara mätas i labb och är en teoretisk siffra, ingen absolut sanning ute i trafiken.

Övriga

Att det är relativt tyst från Liberalerna, Moderaterna (förutom i frågan om indexhöjningen av bränsleskatten) och Kristdemokraterna tolkar jag som att det är Centerpartiet respektive Miljöpartiet som får skylta med de tuffa miljöpolitiska förslagen i en framtida regering. Sen bromsas de värsta förslagen av Moderaterna och Socialdemokraterna så att det inte spårar ur helt.

Tänk på det när du går och röstar på söndag.