Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 15 jan 2020 16:34

Omöjligt uppdrag – men Daniel Helldén lyckades

Miljözonerna är nu verklighet tack vare trafikborgarråd Daniel Helldén, enligt krönikören.

Miljözonerna är nu verklighet tack vare trafikborgarråd Daniel Helldén, enligt krönikören.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nästan nio år.

Så lång tid tog det för Daniel Helldén att få till miljözonerna i Stockholm.

För hans och de som bor längs Hornsgatans skull hoppas jag att de verkligen gör skillnad.

Det pratas om politiker som är visionärer och så kallade realpolitiker. Miljöpartiets trafikborgarråd i Stockholm, Daniel Helldén, måste anses vara en stor portion av båda. Trots ett stundtals massivt motstånd och först efter att han lyckats byta partner efter valet 2018 står han där på Hornsgatan och tittar på skylten som visar att Sverige har fått sin första miljözon för personbilstrafik.

Motståndarna har gnällt om dåligt faktaunderlag, att det bara är en symbol utan egentligt värde och till och med om ministerstyre där Helldén anklagades för att ha sparkat undan tjänstemän som varit lite för ivriga och kunniga. Inget har hjälpt.

Sverige och Stockholm följer nu med flera andra städer i Europa och inför miljözoner – än så länge bara på Hornsgatan men går det bra där kan det bli zoner på flera platser.

Jag har själv ifrågasatt anledningen och menat att faktaunderlaget är för skakigt. Vissa år är luften sämre än de gränsvärden som vi bestämt ska gälla, andra år är det bra mycket bättre. Och jag är fortfarande irriterad över att det inte verkar finnas någon pålitlig mätning vilket betyder att vi inte vet exakt hur dålig luften är eller om zoner och förbud gör någon skillnad.

Men oavsett det. Det är klart att Stockholm behöver miljözoner. Inte minst som ett verktyg att använda för att tvinga fram en nödvändig förändring. Det räcker att göra som jag gjorde i dag, stå 40 minuter på trottoaren på Hornsgatan för att förstå att något måste göras. Här passerar en bra bit över 20 000 fordon varje dygn och det känns i lungorna. När vi bläddrar fram våren 2020 i kalendern så kan vi inte fortsätta att öka mängden skadliga utsläpp från trafiken. Vi behöver förändra transportsystemet i våra största städer, vi behöver minska utsläppen och vi behöver ha verktyg för att styra valet av bil och sättet att resa och transportera saker.

Räntan är rekordlåg så det har sällan varit ett bättre läge för privatpersoner och företag att investera i ny teknik – till exempel en ny och renare bil.

Det är klart att miljözonerna i Stockholm är en symbolfråga. Varken Daniel Helldén eller någon annan kommer att med dagens skakiga mätmetoder tvärsäkert kunna säga att det var miljözonerna som gav oss renare luft. Troligtvis behöver vi komplettera miljözonerna med en rad andra åtgärder för att ta bort skadligt damm från sandning, bromsar i tunnelbanan eller allt annat som hela tiden påstås påverka luften på Hornsgatan negativt. Men få kan väl ändå påstå att miljözonerna kommer att leda till sämre luft? Och det är väl bra om några med anledning av miljözonen på Hornsgatan bytt till en bil som är snällare mot både miljö och människa.

Jag ska också ge Helldén rätt i att de som ropar om att klimatzonerna leder till mer koldioxidutsläpp har fel eller i bästa fall överdriver kraftigt. För precis som zonerna plockar bort de äldsta dieselbilarna plockar de också bort gamla bensinbilar. Båda sorterna släpper ut för mycket av det som är skadligt. 2022 kan möjligen någon välja att byta bort sin halvgamla diesel till en halvgammal bensinare, vilket troligen betyder mer koldioxid. Men bytet kan också resultera i ett byte till en laddhybrid som är renare än båda de här och dessutom kan köras med nära nog noll i koldioxidutsläpp i den specifika zonen.

Jag hade gärna sett miljözoner på flera platser i Stockholm. Sveavägen, Kungsgatan, Hamngatan, och Götgatan, till exempel. Alla de här gatorna har väldigt mycket trafik och det är bra om vi redan nu börjar leta fram alternativ till bilarna i de här områdena. För även om vi byter till elbilar så kommer trängseln i stan att vara lika tuff.

Daniel Helldén säger att han tänker på alla som nu får bättre luft att andas ner i sina lungor. På barn vars lungkapacitet nu inte ska försämras. Det är den visionära politikern i honom som pratar. Realpolitikern kastar halsduken runt halsen, knyter näven i fickan och säger tyst till sig själv ”Yes, jag gjorde det”, för att sen gå vidare till nästa punkt.