Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 16 okt 2019 18:45

Nytt PR-haveri av Volvo – hittar inte rätt med elbilar

Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.

Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.

Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.

Det senaste PR-tricket kom i Los Angeles i samband med visningen av nya XC40 Recharge.

Volvo ska bli ett klimatneutralt företag senast 2040. 

Jaha. Bra - men här och nu är Volvo långt ifrån täten. Och inte ens ledande i jakten på den klimatneutrala bilen.

Det är inte första gången som Volvo slirar lite i sin PR-strategi om elbilarna. Minns 2017 när Volvo Cars lite lagom suddiga uttalanden skapade missuppfattningen att företaget nu minsann bara skulle bygga elbilar. 

Många jublade och hyllade Volvo. Men blev sen väldigt förvånade när Volvo rullade fram nya bensin- och dieselbilar. Jag vet att Volvo Cars aldrig påstod att de bara skulle bygga elbilar. Men det var så budskapet uppfattades och på ett sätt har Volvo – medvetet eller omedvetet – också ett visst ansvar för hur deras väldigt medvetna PR-strategi tas emot. 

Det Volvo sa den gången var att alla nya bilar som presenterades efter 2019 skulle ha någon form av elektrifiering. Mottagaren måste då förstå vad en ny bil är – det är till exempel inte en variant av en bil i 40-, 60-, eller 90-serien – och mottagaren måste förstå vad elektrifiering betyder, alltså att det är en mix av elbilar, laddhybrider och mildhybrider.

Volvo körde säkert 2017 eftersom de visste att det bara fanns en enda ny bil att visa upp 2019 och 2020 – elbilen som vi nu sett i Los Angeles.

Öppnar upp för nya besvikelser

Men vad Volvos PR-strateger inte förstod 2017 var att missuppfattningen skulle leda till en stor besvikelse. Va? Hur kan Volvo visa upp en bil med dieselmotor? Varför är inte nya S60 en elbil? Ni sa ju att...?

Senast i förra veckan pratade jag med en känd och profilerad miljöforskare som lite avmätt sa: ”Det blir väl som när Volvo sa att de bara skulle bygga elbilar, det blev ju inget med det”.

Att nu kliva fram på en scen i Los Angeles och berätta om hur Volvo Cars ska sänka sitt miljöavtryck blir, på samma sätt som budskapet om elektrifiering 2017, väldigt luddigt och öppnar för nya besvikelser.

Det är så klart jättebra att Volvo Cars ska minska sina koldioxidutsläpp med 40 procent de kommande åren. Fantastiskt. Det är ett tufft mål men det är så där lagom suddigt för att vi aldrig riktigt ska kunna ställa Volvo till svars. Hur lyckades de? Var går gränsen mellan en underleverantör och Volvo Cars? Hur ska vi räkna de komponenter som Volvo Cars köper från Kina? Hur ska de bolag som Volvo Cars äger gemensamt med Geely räknas?

Audis elbilsfabriks klimatneutral

En del av de där 40 procent kommer också att ske helt automatiskt då Volvo kommer att sälja fler och fler elektrifierade bilar. 

Volvo Cars påstår också att de på något sätt ska ligga i täten i jakten på att sänka sina koldioxidutsläpp. Jag föreslår ett besök i Audis elbilsfabrik i Bryssel som redan prisats för sin klimatneutrala tillverkning. Där byggs bland annat Audi e-tron – i dag, här och nu. Inte sen, inte senast 2040.

Men kanske är hela det här snacket om klimatneutralitet ett sätt att försöka dölja att Volvo XC40 Recharge inte riktigt når upp till samma prestandanivå som sina konkurrenter. Anledningen är inte att Volvos utvecklingsavdelning tänkt fel eller arbetar för långsamt. Sånt här tar tid och Volvo Cars är där de är i sin utvecklingsprocess.

Utvecklingen av nya bilar går rasande snabbt och det blir tydligare och tydligare skillnader mellan olika generationer av bilar. Volvo XC40 Recharge är byggd på CMA-plattformen med dess fördelar och begränsningar. 

När jag summerar Volvos stora show i Los Angeles blir det därför en besvikelse. Bättre kan ni Volvo Cars.