Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 30 nov 2016 09:36

Nu får det bli ett slut på dubbdäckshatet

Jan-Erik Berggren vill att städerna med dubbdäcksförbud tänker om.

Jan-Erik Berggren vill att städerna med dubbdäcksförbud tänker om.

1/3

Foto: Johan Jeppsson

2/3

Foto: Tomas Leprince

3/3

Foto: Johan Jeppsson/Istockphoto

Redan tidigt på hösten ville jag se tydliga bevis på hur dåliga dubbdäcken är för luftkvaliteten.

Och i en debattartikel på gp.se får jag svar av Anders Huvstig, specialist på vägteknik.

Efter Huvstigs klargörande är det dags att en gång för alla begrava hatet mot dubbdäcken.

Dubbdäcken river upp partiklar som är dåliga för hälsan. Därför ska dubbdäcken bannlysas, brännas på bål och förvisas från storstaden.

Men det är dags att sluta med häxjakten och nyktra till. Dags att titta modernt och vetenskapligt på dubbdäckens vara eller inte vara på våra bilar.

Anders Huvstig, specialist på vägteknik och med erfarenhet från mätningar av vägars slitage, för ett försiktigt men ändå tydligt resonemang i sin debattartikel på gp.se.

"Kan bara hålla med"

Jag vill att alla som tycker om dubbdäck ska läsa Anders Huvstigs resonemang och jag kan sammanfatta det så här:

* Vi har bättre dubb i dag som inte sliter lika mycket på vägarna.

* Vi har bättre och mer slitstarka vägar i dag än tidigare.

* De partiklar som dubbdäcken river upp i vägbanan är större än det skadliga stenmjölet.

* Med färre bilar på dubbdäck krävs mer halkbekämpning som i sin tur består av bergkrossgrus som mals ner till stenmjöl. När vägarna sopas på våren yr det skadliga stenmjöl i luften som är betydligt skadligare för människan än hela vinterns dubbdäcksanvändning.

* Hög hastighet ökar dubbdäckens slitage på vägarna.

Enligt Anders Huvstig är det tvärtom så att dubbdäcken hjälper till att skapa fäste i vägbanan även för andra fordon, som bilar utan dubb, cyklar och gående.

Anders Huvstig vill att städerna med dubbdäcksförbud tänker om och tillåter de säkrare däcken igen och jag kan inte annat än att hålla med.

"Det skapas skadligt damm"

Att hantera en komplicerad trafiksituation är att göra avväganden och kompromisser där olika fordonsslag ställs mot varandra. Rent krasst försöker vi att hitta det billigaste sättet att spara människoliv och trafiksäkerhet har ställts mot människors hälsa.

Anders Huvstigs argument visar att vi inte behöver den debatten längre. Vi kan få både och, både en säkrare trafik och en bättre miljö.

De senaste veckorna i Stockholm har med all tydlighet visat att vi behöver tänka om. Istället för att ploga bort snön i tid har vi skapat vägar med packad snö och is som ska halkbekämpas. På vägar där bilar med dubbfria vinterdäck inte tar sig fram behöver vi ösa ut massor av skadlig sand på den packade snön och isen. När sen samma sand städas eller plogas undan skapas skadligt damm.

Rätt väg är alltså att göra precis tvärtom:

1) Ploga bort snön tidigt så att vi slipper isgatorna.

2) Lyft undan eller slunga bort snön där det är trångt.

3) Tillåt dubbdäck i storstäderna igen.

4) Sänk farten på de kritiska vägarna under vintern så minskar också slitaget på vägen.

4) Överdriv inte sandandet.

Då får vi en säkrare trafik och bättre luft.

LÄS MER: Däckbyte - få koll på datumen och reglerna