Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 23 sep 2016 10:53

"När ett race vid ett rödljus är roligare än riktig tävling – då vet jag inte längre"

<span>STCC-final på Knutstorp 2015.</span>

STCC-final på Knutstorp 2015.

1/2

Foto: Christer Wahlgren / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN

<span>VM-deltävling i Speedway på Friends Arena 2014. </span>

VM-deltävling i Speedway på Friends Arena 2014.

2/2

Foto: Andreas Sandström / BILDBYRÅN

STCC-final på Knutstorp.

Lag-VM i motocross och speedway-VM på Friends arena i Stockholm.

För 20 år sedan hade det här varit en fullspäckad helg.

Nu är det mest en gäspning.

Jag skulle vilja påstå att det aldrig förr har visats så mycket motorsport på tv som nu. Formel 1, roadracing, rallycross, STCC, speedway, rally - så gott som allt som rullar går att se i den ena eller andra kanalen.

Men om motorsporten är stor sett till utbudet och möjligheterna så är den liten om vi ser till publiken, de som betalar vid banorna och även de som sitter i tv-soffan.

Där de stora sporterna fotboll och ishockey tar allt större marknadsandelar förlorar resten. Inte ens ett intensivt sommar-OS med guldlopp i simbassängen samlade speciellt många tittare. Viasat hade hoppats på publikrekord för damfotboll i samband med OS-finalen mot Tyskland men de gamla siffrorna från förr står sig än i dag.

Tv-produktionerna och i många fall evenemangen är bättre och mer påkostade än någonsin men publiken sviker. Eller väljer annat.

Häftigare att åka på bilträff

Motorintresset finns där men om det förr var häftigt att åka och se ett STCC-lopp är det i dag coolare att åka och titta på när en Lamborghini eller en Chevrolet Corvette visar upp sig på en bilträff.

Vi på Allt om bilar-redaktionen togs på sängen av det massiva intresset för Gumball-eventet förra våren. Samtidigt kan vi i dag mäta exakt hur många som läser en text om en kommande STCC-tävling eller om en speedwayframgång.

Håkan "Carla" Carlqvist, Jan "Flash" Nilsson och Tony Rickardsson var folkkära rikskändisar var och en på sin tid och på sitt sätt.

I dag har vi ingen aning om vilka som ens tävlar i det svenska laget i motocross-VM eller om Antonio Lindbäck ens tävlar på Friends. Lindbäck är det närmaste vi kommer en stjärna i speedway i dag och det beror inte alls på hur bra han är på ovalen.

Jag kan här och nu inte säga vad allt beror på mer än att tiderna förändras och det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. Jag kan från mitt håll se hur vissa arrangörer sköter eller missköter sina serier men det är inte säkert att det spelar någon som helst roll.

När ett race vid ett rödljus är roligare än riktig tävling, riktig sport - då vet jag inte längre.

LÄS OCKSÅ: Vi har fått en tredje motorsportstjärna

***

Skadehelvetet fortsätter för Minnesota Viking som nu också har RB Adrian Peterson skadad. Ronnie Hillman har plockats in från Denver Broncos precis som Sam Bradford blixtvärvades från Philadelphia för att rädda Super Bowl-drömmarna.

***

Jag hoppas nu att Audi verkligen låter Mattias Ekström göra allt han kan för att vinna rallycross-VM. Glöm DTM för resten av året. Där kan Felix Rosenqvist få glänsa i sin Mercedes eller Tom Blomqvist i sin BMW.

***

Rickard Rydell fyllde år i veckan och får några veckor sedan hyllade vi med all rätt den 56:a som fortfarande är aktiv: Stefan "Lövis" Johansson. Läs för övrigt Lövis blogg om ni vill veta mer om formel 1.

***

Det märks förresten att Viasat samlar på sig tonvis av nyttig tv-erfarenhet när de nu dominerar från World Cup-hockeyn. Bästa studion jag sett alla kategorier.

***

Jag hade tänkt gå på derbyt Djurgården-AIK i veckan, bland annat för att få se Alexander Isak. Jag lagade fransk grönsakssoppa när Isak stänkte in första målet. Tror ändå att Djurgården klarar sin mittenplacering.

****

I Podcaster just nu: F1podden, Olsson/Ekwall, Lundh, MLB på svenska, Around the NFL, Tutto Balutto, Offside och så Allt om bilar förstås. Lyssna gärna på veckans avsnitt där jag intervjuar Fores Mattias Goldmann.

LÄS OCKSÅ: Här kan du värdera din bil – helt gratis