Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 22 jun 2018 14:00

Miljözonerna kommer att behövas – även i Sverige

Dieselförbudet är redan verklighet i Tyskland.

Dieselförbudet är redan verklighet i Tyskland.

1/3

Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Dieseln – ett omstritt drivmedel.

Dieseln – ett omstritt drivmedel.

2/3

Foto: FRIEDEMANN VOGEL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Ett förbud mot dubbdäck finns redan på flera gator i Sverige.

Ett förbud mot dubbdäck finns redan på flera gator i Sverige.

3/3

Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON GT/EXPRESSEN

Nya mätningar visar att luften i Stockholm blivit bättre.

Tack för det.

Men det betyder inte alls att vi ska skrota tanken på miljözoner.

Jag har flera gånger frågat efter tillförlitliga mätningar av luftens kvalité för att med hjälp av dem kunna avgöra om det behövs regleringar. Kan vi köra med dubbdäck på alla gator? Kan vi fortsätta att köra med gamla bensin- och dieselbilar och hur långt behöver lagstiftarna gå för att utsläpp från bilarna inte ska orsaka hälsoproblem för alla som lever och visas i stora städer?

Men jag har förstått att det är svårt att mäta luft. Det finns för många variabler. Vind, temperatur, luftfuktighet och hur vädret varit den senaste dagen, veckan, månaden. Allt påverkar hur luften klarar av att ta hand om alla föroreningar – från bilar, bussar, fabriker, tog och tunnelbanor.

EU har försökt sig på att bestämma gränsvärden och precis som i fallet med utsläpp av koldioxid från bilar så får alla som spränger gränserna betala böter.

Och precis som bilindustrin nu gör allt för att undvika EU:s stora bot och pressar ner utsläppen av koldioxid under ribban 95 gram per kilometer så tvingas stad efter stad i Europa ta till alla medel de kan för att visa upp en ren luft. Vissa städer klarar det bättre än andra och alla städer har olika förutsättningar.

LÄS MER: Volvo kan tacka Trumps torped för sin USA-fabrik 

Bilboom måste följas av krav på elbilar och förbud mot diesel

Kaliforniens historiskt tuffa utsläppskrav är ett resultat av bland annat Los Angeles dåliga luft. I Oslo trängs luften mellan bergen och i botten av grytan finns staden som nu kan andas tack vare en stor portion elbilar. Hade Oslo sett ut som Stockholm hade inte Norge varit världens elbilsland nummer ett.

Alla som någon gång varit i Kina förstår varför bilboomen där snabbt måste följas av krav på elbilar och fossilförbud. Sen är det en annan sak att kraftverken kanske använder fossila drivmedel för att producera elen till elbilarna – de kraftverken kan eventuellt renas och de ligger inte mitt i städerna. På sikt kommer förstås Kina att också tvingas producera miljö- och hälsovänligare el.

När vi nu kan läsa att utsläppen i Stockholm minskat och luften är bättre så är det förstås värsta julklappen så här mitt i sommaren. Men det betyder inte att vi inte behöver ha verktyg som miljözoner att ta till den dagen mätningarna visar något annat.

Miljözonerna ska inte tolkas som ett sätt att stoppa biltrafiken utan ett sätt att garantera fortsatt bra utveckling av luftkvaliteten. 

Trängselskatt är en helt annan sak – där handlar det om vilken stadsmiljö vi vill ha, hur mycket bilar vill vi ha i stadskärnan. 

Så lika lite som vi ska hetsa fram förbud mot bensin- och dieselbilar bara för sakens skull. Lika lite ska vi ropa hej och skrota miljözonerna. 

LÄS MER: MP: Förbjud bensin och diesel i Stockholm till 2030