Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 12 okt 2018 13:58

Miljözoner behövs – men förbud mest ett tomt hot

Expressens Jan-Erik berggren

Expressens Jan-Erik berggren

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Miljöpartiet har drivit frågan om miljözoner och dieselförbud hårt.

Det var till och med så viktigt för partiet att de krävde att alliansen skulle hänga på i jakten efter bilar och renare luft.

Och det är Moderaterna som fått krypa lägst för att få styra i Stockholm.

Det finns två ytterligheter bland de partier som tyckt och tänkt om dieselförbud och miljözoner.

I Stockholm har Miljöpartiet och lokalpolitikern Daniel Helldén varit mest aggressiv med en rad uttalanden. Jag är säker på att Helldéns strid mot bilarna kostat partiet en hel del röster, även i riksdagsvalet.

I andra ringhörnan har Moderaterna ropat mest och högst för bilarnas existens i stan. 

Helldén och Moderaterna har svingat vilt i debatten och gått hårt fram om varandras förslag och motdrag.

Därför är det lite märkligt att de här två partierna nu ska styra Stockholm tillsammans. Och att Miljöpartiet har lyckats driva igenom sin stora profilfråga i programförklaringen för huvudstaden.

Så viktigt var det att få regera.

LÄS MER: Helldén om Alliansens kampanj: "På gränsen till ”fake news” 

”Vill inte se jakt på bilar för sakens skull”

Jag har i sig inget alls emot miljözoner. Jag har flera gånger skrivit om att de kan behövas. Det viktiga är att bottna i en korrekt analys av hur ren eller smutsig luften är. Jag vill absolut inte se en fri jakt på bilar bara för sakens skull.

Är luften full av skadliga partiklar så ska vi förstås göra allt vi kan för att rena den. Och är renare bilar ett sätt så varför inte. Ett krav då bör som sagt vara en trovärdig analys av luftkvaliteten och vad som är det mest effektiva sättet för att snabbt får en renare luft.

Är det utsläpp från bilar och lastbilar? Är det damm från ovårdade vägar? Är det damm från bromssystem i tunnelbanan? Vad är det för fel på luften och hur rättar vi till det?

Inte säkert att vi ser miljözoner snart

Min erfarenhet säger att de här frågetecknen tar lång tid att räta ut till utropstecken – om det alls är möjligt.

Därför är det relativt ofarligt att släppa in Helldén och Miljöpartiet i en lokal regering för Stockholm. Helldén fick med sig sin profilfråga in i Stadshuset men det är långt ifrån samma sak som att vi kommer att få se ett dieselförbud eller en enda miljözon under mandatperioden.

LÄS MER: Nu skärper EU kraven på nya bilar