Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 9 jan 2019 11:53

Många döda i trafiken – och det kommer inte bli bättre

Många dog i trafiken 2018. Nu krävs det drastiska åtgärder för att det inte ska bli lika många nästa år, menar Expressens Jan-Erik Berggren.

Många dog i trafiken 2018. Nu krävs det drastiska åtgärder för att det inte ska bli lika många nästa år, menar Expressens Jan-Erik Berggren.

Foto: TT NYHETSBYRÅN/EXPRESSEN

Färsk statistik från Transportstyrelsen visar att 2018 blev ett mörkt år i trafiken.

Preliminära siffror visar att 325 personer omkom - den högsta siffran sedan 2009.

Och tyvärr pekar allt på att det blir fler år som 2018.

Om vi inte gör något drastiskt åt hastigheten.

Vi har haft en ambitiös målsättning att kraftigt sänka antalet döda i trafiken till 2020. Men med 72 fler döda 2018 än 2017 så går det åt fel håll – snabbt.

Här är siffrorna som skrämmer:

Singelolyckor med motorfordon är den vanligaste orsaken till en dödsolycka. Det vill säga, ensamma bil- och mc-förare kör för fort eller på fyllan för ofta.

Mötesolyckorna har ökat stort, och det trots den stora satsningen på mötesfria vägar. Det vill säga, trafikökningen börjar få effekter.

47 personer omkom på motorcykel, det är åtta fler än 2017 och det är en direkt följd av att fler kör tvåhjuling. Motorcykelorganisationernas flitiga säkerhetsarbete måste få ökat stöd.

LÄS MER: 40-gräns i städerna kan rädda liv 

Vädret spelar roll

Det går också att skylla på vädret. 

Vackert väder och torra vägbanor ökar medelhastigheten vilket betyder att när det smäller så smäller det rejält. Är det snökaos och vidrigt väder så ökar antalet olyckor men konsekvenserna blir lindriga. Det visar också ökningen av antalet döda i mötesolyckor – hastigheten är för hög.

Trenden är tydlig: fler bilar, lastbilar, bussar och motorcyklar på vägarna leder till fler olyckor. När fordonen också kör allt snabbare så blir det fler dödsolyckor.

Det finns inga enkla eller billiga lösningar. Vi måste fortsätta att investera i infrastrukturen och skapa ännu fler mötesfria vägar. Troligen behövs det också fler fartkameror för att få ned hastigheten på våra mindre vägar.

Autobromssystem, de rätt skakiga filkörningsassistenterna och smarta och adaptiva farthållare kommer inte att hjälpa mot de allvarligaste olyckorna. Autobromssystemen är mest till för att mildra olyckorna i lägre farter och på sikt kommer de att sänka antalet döda cyklister och fotgängare. Men mot den kategori olyckor som ökar mest hjälper de inte – inte alls.

LÄS MER: Färre håller hastighetsgränsen

Elbilar sänker farten

Fler och fler elbilar kommer att sänka snitthastigheten på våra vägar eftersom hastigheten står i en så direkt relation med förbrukningen i en elbil. Men att antalet elbilar ska påverka olycksstatistiken ligger minst fem år bort i tiden.

Men allt är inte dystert i Transportstyrelsens siffror för 2018. Antalet omkomna cyklister har minskat och det är trots att fler och fler cyklar till jobbet. Ingen cyklist som dödades var under 18 år.

33 fotgängare omkom vilket är i nivå med 2017.

2017 var det bästa trafikåret på 40 år men 2018 kastade oss tillbaka till riktigt höga dödstal.

Vi behöver förändra beteende, vägar och fortsätta få ut fler nya och säkrare bilar på våra vägar för att vända utvecklingen.

Ja, om vi inte bara ska hoppas på dåligt väder förstås.