Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 7 jun 2019 14:30

Jättealliansen kraschade – nu bråkar alla om varför

1/4

Foto: MAURITZ ANTIN

2/4

Foto: LAWRENCE LOOI

3/4

Foto: DANIEL DAL ZENNARO

4/4

Det blir inget av med jättealliansen mellan Fiat/Chrysler och Renault.

Fiatchefen John Elkann drog tillbaka sitt erbjudande och skyller misslyckandet på den franska regeringen – som påstås ha kommit med för tuffa krav och försenat affären.

Ändå är det Elkann och Fiat som har mest att förlora på att det inte blir någon ny biljätte.

Allt var upplagt och klart. Pressmeddelanden var skrivna och pressen inbjudna till en konferens i Paris. Fiat-chefen John Elkann har under en lång tid förhandlat fram ett grundavtal med Renaults chef Jean-Dominique Senard. Deras förslag till avtal visades upp för världen och sprickorna i alliansen blev tydliga:

1) Nissan – som redan ingår i en allians med Renault – förklarade sig direkt mycket tveksamma. Elkann och Senard svarade med ett avtal där det var möjligt för Nissan att komma med i den nya alliansen senare. 

2) Den franska regeringen – som äger 15 procent av Renault – ville ha försäkringar om att bilfabriker och arbetstillfällen i Frankrike skulle skyddas. Dessutom ville den franska regeringen att Nissan skulle ingå i alliansen redan från början.

LÄS MER: Trumps handelskrig kan fälla GM 

Kraschade sent på kvällen

De slutliga förhandlingarna ägde rum i Paris i onsdags där den franske finansministern Bruno Le Maire deltog sent på kvällen. Le Maire föreslog att han skulle försöka vinna över Nissan under helgens stora G-20-möte i Fukuoka, Japan. 

Där och då sa John Elkann att det fick vara nog. Han tröttnade på att fransmännen hela tiden förhalade och förhandlade. Enligt Automotive News kom beskedet från Italien sent på onsdagskvällen och det tog några timmar för den franska regeringen och Renault att komma över chocken.

Skyller på varandra

John Elkann skyller allt på den franska regeringen. Fransmännen svarar med att de minsann inte stängt några dörrar. Ändå är det tydligt att det är Nissans tvekan om att vara med i alliansen – och i så fall skapa världens största biltillverkare sett till antal sålda bilar – som fäller uppgörelsen. Ända sedan Carlos Ghosn-skandalen har det varit spänt mellan Nissan och Renault och Elkanns tajming kunde knappast varit sämre.

Jag är däremot inte så säker på att John Elkanns idé om en ny storkoncern var speciellt bra. Det känns som ett panikförslag eftersom Fiat/Chrysler med alla sina varumärken inte alls har hängt med i utvecklingen, de har inte tillräckligt med pengar för att köra ifatt och de riskerar skyhöga böter från EU då deras bilar inte klarar CO2-gränsen på 95 gram. 

Därmed har också John Elkann mest att förlora på kraschade förhandlingar.

LÄS MER: Bilcheferna som försvunnit 

Höga tankar om sig själva

Är det då definitivt slut?

Jag befarar det. Att direkt börja skylla på varandra efter en misslyckad förhandling är inte bra. Det visar också på de stora kulturella skillnaderna mellan Italien, Frankrike, Japan och USA. Jag har träffat många olika bilchefer och sett många försök till samarbete som direkt havererat för att skillnaderna i prioritering blir för stora.

Det är också väldigt tydligt att huvudaktörerna Fiat, Renault och Nissan har väldigt höga tankar om sin egen förmåga. Alla tre tycker alltså att de bygger världens bästa bilar och att det är deras dagordning som gäller. 

Därför var den här alliansen ingen bra idé från allra första början.

John Elkann måste nu tillbaka till ritbordet för att se hur han ska lösa FCA-koncernens problem. Ett tips är att han återigen vänder sig till General Motors.