Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 22 feb 2019 12:10

Hur kan Daniel Helldén få härja fritt i Stockholm?

En trafikdirektör fick sparken för att hans utredning visade ett oönskat resultat.

Utredningen läggs sen i byrålådan för att gömmas undan.

Det är allvarligt när ett trafikborgarråd anklagas för att bryta mot kommunallagen.

Det var i slutet av december som skandalen med trafikdirektören Jonas Eliasson briserade. Dagens Industri avslöjade att den omtyckte Eliasson plockats bort från sin tjänst och att anledningen var att Eliasson inte gjort som trafikborgarrådet Daniel Helldén önskat. Speciellt inte när Eliasson presenterade en utredning som visade att det här med miljözoner kanske inte var en så speciellt bra idé.

Stadsdirektören Magdalena Bosson har skrivit en officiell förklaring: ”Inför kommande period är vi överens om att samarbetsformerna mellan trafikkontoret och trafiknämnden behöver utvecklas ytterligare, vilket blir ett av uppdragen som en ny direktör nu tar vid”.

Daniel Helldén har tidigare avböjt att kommentera sparkningen av trafikdirektören med hänvisning till att det är Magdalena Bossons bord.

LÄS MER: Så kan miljözoner i Stockholm försämra miljön

Direktören offrades

Den går förstås att tolka på fler sätt men det är rimligt att tro att den nya trafikdirektören värvas för att samarbeta bättre med borgarrådet Daniel Helldén.

Före sparkningen av Eliasson ska Helldén, enligt uppgifter i Dagens Industri, ha försökt påverka utredningens innehåll. Eliasson protesterade förstås. Tjänstemännen ska göra sitt och politikerna sitt.

Allt det här är såklart ytterst allvarligt vilket Socialdemokraterna tagit fasta på i en konkret frågeställning till Helldén. Där går de rakt på sak när de bland annat frågar varför inte utredningen skickats på remiss och varför den inte föredragits för trafiknämnden. Ja, varför Daniel Helldén tycks vilja gömma undan den.

Det är förstås också allvarligt att Helldén får stöd av sina allianskompisar i hanteringen. Varken Centerpartiet eller Moderaterna tycks vilja stöta sig med Helldén. Moderaterna vek ned sig fullständigt när de släppte in Helldén i maktens korridorer i Stockholm efter valet, trots att de före valet var de som pratade mest om hur galna miljözonerna var.

Ett halvår senare stöder de tidernas mörkläggning och en, enligt (S), olaglig hantering bara för att få regera i Stockholm.

Fel beslut blir dyrt

Jag tycker också att vi precis som (S) ska orka bry oss om det politiska tjäbblet den här gången. För tar vi fel beslut i dag får vi lida många gånger om i morgon.

Jag har absolut inget emot miljözoner och alla tänkbara inskränkningar för privatbilister om det bidrar till en bättre luftkvalitet och en bättre miljö. Miljözoner i Stockholm kan komma att behövas. Men bara om det går att bevisa att de gör nytta. Jag vill inte ha förbud för förbudets skull eller av fel anledning. 

Om luften i Stockholm är okej enligt EU:s mätningar så får omställningen till bilar med mindre farliga utsläpp ta sin tid. 

Socialdemokraterna har i sin egen utredning kommit fram till hur mycket mer CO2 det skulle släppas ut om Helldén lyckades få alla dieselbilsägare som berörs av miljözonerna att byta till en bensinbil. Vad de glömt är att även bensinbilarna blir renare och med em ökad takt av elektrifieringen skulle vi inte vara i närheten av den ökning som (S) räknat ut. Det hade varit klädsamt och realistiskt om även en viss elektrifiering påverkat bensinbilarnas utsläppsökning.