Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 2 jul 2019 14:30

Här är det verkliga hotet mot rätt information om elbilar

Tesla P85D

Tesla P85D

Foto: DAVID JAKOBSSON

ALMEDALEN. Är fake news det största hindret i övergången till elbil?

Så låter rubriken på ett seminarium under politikerveckan i Almedalen där jag sitter i panelen.

Men jag vill presenter ett större hot än ”Fake News”: ”Fake Science”.

* Metallerna till elbilsbatterierna grävs upp av barn.

* Att tillverka ett elbilsbatteri ger lika stora CO2-utsläpp som en dieselbils hela livslängd.

* Dubbdäck är farliga för luftkvaliteten.

* Det är värre för miljön att köra elbil på el från ett kolkraftverk än att köra en V8:a på bensin.

Det finns många så kallade sanningar där ute som snurrar runt på internet. Det där om dubbdäcken dyker som av en händelse upp tidig höst varje år. Olika sanningar och påståenden om elbilar och elbilsbatterier kommer med lite jämnare mellanrum.

Det senaste exemplet hämtar jag från ett pressmeddelande som kom den här veckan från IVL Svenska Miljöinstitutet med rubriken: ”Så minskar vi transportutsläppen - forskare berättar”

Från pressmeddelandet:

– Vägen dit har minst tre dimensioner. Vi behöver undvika transporter som inte är direkt nödvändiga. Vi behöver gå över till de mest energieffektiva transportslagen – till exempel genom att flytta transporter från väg till järnväg. För det tredje behöver vi utveckla tekniken, till exempel genom att bygga mer bränsleeffektiva bilar, säger Markus Wråke, vd på Energiforsk och en av forskarna i Shift.

Eh – jaha? Har någon betalat för den slutsatsen? Jag gissar att varje mellanstadieelev i Sverige hade kunnat räkna ut samma sak. Gratis.

LÄS MER: Skärpning forskare 

Forskare har hög trovärdighet

Det är förstås inga rena felaktigheter men det sätter fingret på ett allvarligt problem.

Det räcker att citera en ”forskare” för att ett påstående ska få trovärdighet. Och en väldigt stor trovärdighet. Men den trovärdigheten kommer med ett ansvar att inte missleda eller rentav ljuga. Det kräver att ”forskare” inte lockas av stora bidrag till sin forskning eller att ”forskare” vinklar och böjer sanningen för att resultatet ska tillfredsställa uppdragsgivaren.

Ja, som ni ser så liknar det på många sätt mitt eget uppdrag. Jag kan inte ljuga eller locka till läsning, klick, med osanningar och vinklade sanningar. Inte om jag vill ha kvar min trovärdighet. 

Problemet är att för få har tid att se igenom olika forskares vinklade resultat. Enstaka däcktillverkare har då och då ifrågasatt slarviga ”forskningar” men de förbises eftersom tillverkaren tjänar på att dubbdäcken inte framstår som farliga. 

Enstaka journalister har tid att se igenom smörjan i olika pressmeddelanden. En gång ringde jag själv upp en forskare som hade ”sagt” något märkligt i ett pressmeddelande. Forskaren backade direkt och skyllde på PR-byrån som författat pressmeddelandet.

LÄS MER: Därför behövs det miljözoner i Sverige 

Medvetet elak

Jag är medvetet lite elak här men jag hoppas att det kanske kan få en och annan forskare att spela ärligt och en och annan läsare att se förbi de uppenbara tokigheterna.

För verkligheten är för det mesta mer komplex än ett rent svar från en ”forskare”.

Visst kan metaller till elbilsbatterier, precis som batterier till alla våra mobiltelefoner, grävas upp av barn. Men flera biltillverkare arbetar aktivt för att köpa in metallerna och skapa bra villkor för gruvarbetarna. För de vet att ett bilföretag som fuskar inte säljer några bilar. Och att det av någon anledning är viktigare att barn inte gräver upp metaller till batterier än färgar våra jeans svarta.

Visst behöver vi prata om energin som krävs för att bygga battericeller men då ska vi också jämföra det med energin som krävs för att återvinna olja och vi ska ta med i beräkningen av den energi som kan återföras från batterifabriken och hur batterierna kan återvinnas. Hur mycket energi från ett oljeraffinaderi återvinns och hur mycket olja och brunnen diesel återvinns?

När vi pratar dubbdäck behöver vi titta på exakta mätningar av rätt partiklar och ta med i beräkningarna de nya reglerna för dubbens utformning och antal dubb per rullmeter, inte få på gamla beräkningar från däck som inte används längre. 

Ska vi räkna på bensin eller diesel vs el ska vi verkligen räkna på hela kedjan. Inte bara slutanvändningen. 

Men, framför allt. Vi måste alla vara väldigt mycket mer varsamma med sanningen.