Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 3 mar 2018 14:00

Geely en bricka i handelskriget med Kina

1/2

Foto: GOH CHAI HIN / AFP

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Mycket talar för att Geelys grundare och ägare Li Shufu nu tvingas parkera sin storsatsning.

Köpet av aktier i bilkoncernen Daimler har gjort Li Shufu till symbolen för ett begynnande handelskrig mellan Europa och Kina. 

Och nu håller både Volvo Cars och AB Volvo andan i väntan på nästa manöver från imperiebyggaren.

Volvo Cars, Lotus, Proton, taxibilar, flygande bilar, Lynk & Co, Polestar, AB Volvo och så Daimler. Kinesen Li Shfu har fått upp farten i sitt bygge av ett nytt bilimperium. Men kanske är köpet av tio procent av aktierna i Daimler och Cevians aktiepost i AB Volvo i alla fall början på slutet.

Li Shufu har på kort tid spenderat över 100 miljarder kronor i det som enligt honom själv är smarta affärer i en tydlig strategi. Exakt vad strategin är och vad som är målet vill däremot inte Li Shufu berätta. Och det är överhuvud taget inte mycket som Li Shufu vill säga offentligt – om någonting.

Alla som träffat honom är väldigt försiktiga med direkta citat och jag får intrycket av att Li Shufu mest kommunicerar via sina medhjälpare.

LÄS MER: Fem frågetecken om Shufu och Daimler 

Irritation i Tyskland

Det är förstås hans val men det blir en tydlig kulturkrock med regelverk och traditioner i Europa och Sverige. Och nu möter han för första gången lite motstånd.

I Tyskland är många nu irriterade och förvånade att Li Shufu inte – som reglerna säger – berättade om sina aktieköp i Daimler. I Sverige togs AB Volvos valberedning på sängen av investeringarna i Tyskland och förvåningen är stor att Li Shufu och Geely inte på egen hand förstod att en plats i AB Volvos styrelse var omöjlig med ett stort ägarintresse i konkurrenten Daimler. Och Li Shufu har haft en större aktiepost i Daimler sedan december.

Är det brist på kunskap eller respekt? Eller både och?

Oavsett vilket blir nu Li Shufu symbolen med det handelskrig mellan Kina och Europa som är under uppsegling. Kinesiska företag har gjort strategiska och stora investeringar i Europa under många, många år och rädslan är stor att penningsugna aktieägare ska falla för frestelsen att sälja till högsta budgivare från öster. Och vad har EU egentligen för möjligheter att stoppa en investerare? 

Går det ens att stoppa statskapitalisterna från Kina med annat än att vi också bromsar utvecklingen? Och går det att vilja sälja varor i Kina men inte låta dem köpa företag i Europa?

Li Shufus offensiv inom bilbranschen är bara toppen av ett isberg. Men hur han nu tas om hand i Tyskland och Sverige blir viktigt för hur vi i framtiden ska se på isbergets framfart. I Tyskland är investeringarna i Daimler en symbolfråga där många oroas över att Kina plockar åt sig för stor makt.

LÄS MER: Svenska miljardären som sålde AB Volvo till Kina 

Vill Li Shufu bli störst i världen?

På kort sikt betyder Li Shufus investeringar i Daimler säkert förändringar inom både AB Volvo och Volvo Cars. Daimler har med varumärken som Mercedes och Smart gott och väl plats för ett tätt samarbete med Volvo Cars. Men det blir tuffare att knyta två huvudkonkurrenter som Mercedes lastbilar och AB Volvo närmare varandra. Om inte det finns allvar i de rykten som påstår att Daimler vill bryta loss lastbilarna.

Ett renodlat lastbils- och transportföretag med Volvo och Mercedes skulle bli världsledande.

Ett större bilföretag med hela Geely och Volvo Cars tillsammans med Mercedes skulle kunna bli världens största biltillverkare på relativt kort tid.

Tänker Li Shufu så stort? Gör han det lär inbromsningen bara vara tillfällig för att snabbt lägga i nästa växel.