Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 2 apr 2018 17:00

”Ge glesbygdsbor rätt till avdrag för bilservice”

Debattörerna menar att glesbygden avfolkas om bilverkstäderna försvinner därifrån.

Debattörerna menar att glesbygden avfolkas om bilverkstäderna försvinner därifrån.

1/3

Foto: LASSE SVENSSON

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossister Förening.

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossister Förening.

2/3

Bo Ericsson, branschdirektör Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Bo Ericsson, branschdirektör Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

3/3

”Utan bilen stannar som bekant Sverige och utan viktig samhällsservice som bilverkstaden påskyndas avfolkningen.”

Två talespersoner för verkstadsbranschen, Christer Liljenberg och Bo Ericsson, skriver i nedanstående debattinlägg att de vill införa ett mobilitetsavdrag för glesbygdsbor.

Ge glesbygdsbor rätt till avdrag för bilreparation och service! I den nyligen presenterade landsbygdspropositionen öppnar den rödgröna regeringen ­– med landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i täten – för en översyn av reseavdragen. Något som förmodligen välkomnas av boende på den bilberoende landsbygden samtidigt som den pågående bilverkstadsdöden skulle bromsas, kanske skulle även nya arbetstillfällen skapas när små bilverkstäder får en framtid.

Från vår sida vill vi föreslå att det nya och utökade reseavdraget, utöver resor till och från arbetet, även omfattar arbetskostnaden för det nödvändiga bilunderhållet för boende i våra 33 mest glest befolkade kommuner. Kalla det för mobilitetsavdrag. Naturligtvis ska finansdepartement och skatteverk fundera kring hur detta mobilitetsavdrag ska formuleras, med beloppsgränser, vem som har avdragsrätten etc, men vi har ett grundförslag – baserat på att vi vill värna om den viktiga samhällsservice som även bilverkstäder utgör i glesbygden:

Avdraget ska endast avse privatägda personbilar vars ägare är skriven i någon av landets 33, per Jordbruksverkets definition, glesast befolkade landsbygdskommuner. Arbetet som ger rätt till avdrag  för arbetskostnaden, inkl moms, ska avse service, reparation, samt arbeten med inriktning på trafiksäkerhet och miljö (rostskydd, vindrutebyte, montering av extraljus, barnstolssystem, elektrisk motorvärmare etc), men inte omfatta bilskadereparation som betalas av försäkringsbolag, montering av tillbehör som dragkrok, audio eller motsvarande.

Arbetet ska vara utfört av en bilverkstad som har sitt säte eller registrerad filial i någon av de 33 kommunerna. Arbetet utförs då fackmässigt, på ett sätt som inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt.

I snitt, enligt tyska Wolks återkommande rapport över bilservice i EU, lägger en svensk bilägare knappt 6 000 kronor på bilunderhåll, bildelar och däck per år. Vårt förslag är att detta kan vara en schablon, om det nu ska vara det för enkelhetens skull,  för ett mobilitetsavdrag för boende i landets 33 mest glesbefolkade landsbygdskommuner.

Utan bilen stannar som bekant Sverige och utan viktig samhällsservice som bilverkstaden påskyndas avfolkningen.

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossister

Bo Ericsson, branschdirektör Sveriges Fordonsverkstäders Förening