Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 16 aug 2019 09:30

Fler fartkameror på sämsta vägarna helt rätt

Det knorrades utmed vägarna redan när vi närmade oss 1 000 så kallade fartkameror för hastighetsövervakning.

Nu är vi snart uppe i det dubbla.

Och visst gör kamerorna stor nytta på de allra farligaste vägarna.

Även om vissa fortsätter att knorra.

I sommar har vi fått veta att Trafikverket fortsätter den framgångsrika kampanjen att sätta upp fler och fler fartkameror. Samtidigt sänks hastigheten på över 400 mil av det svenska vägnätet. 

Trafikverkets strategi är tydlig. Det är hastighetsövervakning med kameror som ska ta ner hastigheten på de farligaste vägarna. När vägarna sen blir säkrare, med mitträcken eller med separerade körfält så höjs hastighetsgränsen igen.

De kommande åren ska 120 mil av det svenska vägnätet få höjd hastighetsgräns.

Det finns de som tycker att fartkameror inte gör någon nytta. Att fartdårarna är ögontjänare och sänker hastigheten precis vid kameran för att sen gasa på igen.

Jag håller inte med. Inte alls. För det är exakt den hastighetssänkningen precis där kameran står som är hela syftet med strategin. Inte att sänka medelhastigheten på svenska vägar – där spelar den generella sänkningen en större roll då vi för det mesta kör på gränsen eller 10-20 km/tim över den. En sänkning från 90 km/tim till 80 km/tim innebär i praktiken en sänkning för de flesta från 110 till 100. Och bra så. Varje sänkning på de farligaste delarna av vägnätet är bra, varje sänkning räddar liv.

LÄS MER: Nya hastighetsgränser ska rädda 16 liv per år

3 saker som sänker hastigheten

Jag har kört mycket bil och husbil i sommar och det är ett par saker som givet får mig att lätta på gasen:

* Fartkameror. Och här är jag inte ensam. Det är vad jag sett väldigt få som håller hög fart förbi en kamera. Även om risken numera är liten att åka fast så kan jag inte vara säker.

* Farthållare. Fler och fler sitter i bilar med farthållare och det är en populär finess. Speciellt de adaptiva som också ser till att hålla avståndet framåt. Visst går det att ställa in en högre hastighet än den tillåtna men få gör det och med farthållaren slipper jag att min egen stress eller tunga högerfot riskerar att höja hastigheten i onödan.

* GPS-navigering med skyltläsning. Jag körde en husbil i sommar som hela tiden tjatade med orden: ”du kör fortare än hastighetsgränsen”. Rösten lät också rätt dryg så det vara bara att lätta på gasen en aning och följa skyltarna.

Det är också bra att Trafikverket inte bara sänker gränserna och monterar kameror utan att det också investeras i vägnätet. En ny motorväg vid Ljungby är välkommet för där är till och med 2+1-vägarna rätt utsatta för tät och snabb trafik. 

Självklart hade det allra bästa varit om vi haft råd att bygga bort alla farliga vägavsnitt med fler mötesseparerade vägar, fler rondeller och färre farliga korsningar. Men tills dess är det bra att fartkamerorna finns.

Även om det knorras.