Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 3 okt 2018 15:48

EU skärper kraven på utsläpp från nya bilar

Foto: TT NYHETSBYRÅN/Montage

Vi kan diskutera miljözoner och straffskatter bäst vi vill.

Det är EU som verkligen sätter press på biltillverkarna att sänka utsläpp av skadliga partiklar och koldioxid.

Och nu går EU vidare med tuffast möjliga krav på bilindustrin.

Nämn 95 gram för en vd eller utvecklingsingenjör i bilindustrin och du får garanterat en suck, en veckad panna eller en knuten näve som svar.

För är det något som sätter press på bilindustrin så är det EU:s krav på snittutsläpp från en tillverkares bilpark. 

Om bara ett drygt år träder EU:s krav på ett snittutsläpp på 95 gram koldioxid vilket skapat panik i bilindustrin. Det är 95-gramsmålet som tvingat fram en storsatsning på laddhybrider och elbilar. Den nya mätmetoden WLTP tog många tillverkare på sängen och betyder att det blir ännu svårare att pressa utsläppen till under den högsta tillåtna nivån.

LÄS MER: Renault gör som Porsche – slutar med diesel 

Skyhöga böter

De tillverkare som inte klarar kraven kommer få dryga böter och jag vet att det finns tillverkare som kommer att skära bort storsäljande modeller bara för att slippa betala skyhöga bötesbelopp till EU. Under 2019 och 2020 kan vi för första gången få se biltillverkare minska sitt modellutbud.

Ytterligare en komplikation för bilindustrin är den minskade efterfrågan på dieselbilar – som har lägre koldioxidutsläpp än motsvarande bensinbilar.

Bilköparnas lust att köpa bensinbilar, ökad skatt på diesel, förbud mot diesel i vissa städer och svårare mätmetoder pressar upp utsläppsvärdena och 2020 står EU där med bössan i hand och kräver böter.

Det är alltså lätt att förstå att bilindustrin bävar för nya EU-krav. Men de kommer. EU-parlamentet har röstat igenom förslaget på en sänkning av utsläppen med 40 procent till 2030. Det finns också ett krav på en markant ökad andel elbilar samt krav på ännu tuffare mätmetoder och besked om bilens hela klimatavtryck. Förslaget går nu vidare till de olika länderna i unionen där jag gissar att bilindustrin kommer att sätta in stora lobbyresurser för att mildra förslaget.

LÄS MER: Efter testkaoset – flera slutar bygga laddhybrider 

Blir bara elbilar

En 40-procentig minskning från 95 gram fram till 2030 betyder i praktiken att alla nya bilar som säljs om drygt 10 år kommer att vara elbilar eller laddhybrider med stora batterier. Det finns inget annat sätt att komma undan bötesbeloppen.

I Tyskland har utsläppsfrågan och hot om förbud mot äldre dieselbilar blivit en politisk fråga. Angela Merkel vill tvinga fram program för att rena äldre bilar medan flera tillverkare hellre ser stora rabatter på inbyten. 

På samma sätt kommer EU:s nya krav på låga utsläpp att bli realpolitik runtom i EU-länderna. 

Vi har kommit till den punkt där krav på renare luft på allvar kommer att påverka värt sätt att leva och transportera oss. Därför är ytterligare en omröstning i Bryssel om gränsvärden betydligt viktigare än vad vi vill förstå.