Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 9 apr 2019 15:09

Elon Musk – nu har du väl ändå sålt din själ

Elon Musk säljer Teslas utsläppsrätter till Fiat/Chrysler-koncernen – så att de kan släppa ut mer utan att få böter.

Elon Musk säljer Teslas utsläppsrätter till Fiat/Chrysler-koncernen – så att de kan släppa ut mer utan att få böter.

1/2

Foto: NATAN DVIR / POLARIS POLARIS IMAGES

Helt fel, tycker Expressens Jan-Erik Berggren.

Helt fel, tycker Expressens Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

EU tvingar ner snittutsläppen av koldioxid från varje biltillverkare till 95 gram från och med 2021.

Men FCA-koncernen, med bilmärken som Fiat, Chrysler och Jeep, planerar att köpa sig fria från EU:s höga böter med hjälp av Elon Musks nollutsläppsbilar från Tesla.

Jag tycker att det är helt fel.

Jag har på kort tid träffat bilchefer från Mercedes, Ford, BMW, Seat och Kia. Alla har vittnat om att EU:s nya nivå på 95 gram CO2/km i snitt per såld bil från upptar en stor del av planeringen och kalkyleringen. EU:s tuffare regler börjar gälla redan 2020. Varje tillverkare har sina egna mål och till att börja med kommer fem procent av de bilar som släpper ut mest inte att räknas in i snittet.

Enligt branschtidningen Automotive News är EU:s böter hela 95 euro per gram CO2 över snittvärdet, 95 gram, multiplicerat med antalet sålda bilar under åren 2020 och 2021.

LÄS MER: Fiat/Chrysler köper Teslas utsläppsrätter 

Utsläppen ökade 2018

Enligt analysföretaget JATO var snittutsläppen i 23 marknader i EU 120.5 gram under 2018. Att jämföra med 118,1 gram året innan. Förklaringen är att andelen dieselbilar går ner och tillverkarna har inte lyckats möta det tappet med att sälja fler laddhybrider. Att bilköparna köper större suvar anses också som en stor anledning till ökningen.

FCA-gruppen pekas av investeringsbanken UBS ut som en koncern som kommer att få svårt att möta sina krav på 91,8 gram i snitt. Daimler, som säljer fler stora bilar, har ett krav på EU på 102,8 gram från och med 2021.

Ford, som nyligen bytt strategi och vill satsa mer på stora suvar, anses få svårt att nå ner till sin gräns.

JATO Dynamics har gjort en prognos som säger att EU kan tvingas skriva ut bötesbelopp på cirka 340 miljarder kronor till bilbranschen på grund av höga CO2-värden. Det betyder kraftigt minska lönsamhet för flera stora biltillverkare i Europa.

Det är med den bakgrunden som FCA-koncernen vill bilda lag med nollutsläppsbilarna från Tesla. Genom att betala Tesla kan de klara EU:s krav och slippa böter. Hur mycket FCA-gruppen får betala Tesla är inte känt.

LÄS MER: Renault gör som Porsche och slutar med dieslar 

Elon Musk hjälper till att öka utsläppen

Jag tycker att det här rymmer två fel:

1) Det borde förstås inte gå att få tillgodoräkna sig andra tillverkares utsläpp, inte med mer än att de på något vis bildar en allians.

2) Elon Musk, som jobbat så hårt för att vi ska rädda miljön med hjälp av elbilar, subventionerar av någon anledning FCA-koncernen. Därmed hjälper Elon Musk till att öka CO2-utsläppen i Europa. Och vad var då egentligen meningen med hela elbilssatsningen? Var det inte att faktiskt rädda klimatet?

Tydligen har tidigare både Honda och Toyota hjälpt FCA-koncernen i USA och det pratas om fler heliga och oheliga allianser för att klara EU:s tuffa krav. 

Analysfirman PA Consulting gissar att Ford och FCA-gruppen kommer att missa EU:s krav på 95 gram. De tror att VW-gruppen och PSA-koncernen, med märken som Peugeot, Citroën, DS och Opel, kommer att ligga precis på gränsen. Toyota, Volvo och Renault-Nissan-Mitsubishi uppges räddas av en allt högre andel hybrider.

Förutom de rena kostnaderna, som bara i viss mån kan läggas över på bilköparna, kommer prestigeförlusten att få böter att bli kännbar för flera tillverkare.