Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 27 okt 2018 14:03

Efter extremvädret – nu måste däcklagen ses över

Foto: BILDBYRÅN

Kallt, snö över Småland och norra halvan av Sverige och kaos på vägarna.

Tidiga vintrar och sena vårar skördar offer i trafiken.

Nu måste vi se över lagen för hur vinterdäcken ska användas. Ett lika naturligt steg är krav på sommardäck.

Det är höstlov i Sverige och många väljer att resa bort. Samtidigt slår den rekordtidiga vintern till. Allt för många bilister kör runt med slitna sommardäck och det blir kaos i trafiken med massor av allvarliga olyckor och tillbud.

Det är som allra värst just nu då vägarna går från torra och fina via blöta och förrädiska till rena isbanan. Det krävs stor rutin bakom ratten för att förstå underlaget och vad det betyder för fästet.

Jag reste själv från Stockholm i fredags eftermiddag. Jag visste att kylan och nederbörden skulle kunna slå över till snö- och ishalka någonstans i Småland så det var bråttom att hinna över på rätt sida höjderna innan temperaturen sjönk.

Jag hade tur och klarade mig undan halkan. Det var tillräckligt besvärligt med mycket regn och mörker.

LÄS MER: Forskarna behöver ge oss fakta om dubben och luften 

Blir en jobbig påsk

Tittar vi ett halvår framåt så ligger påsken under perioden 18–22 april. Jämför det med lagtexten för användning av vinterdäck. Det är tillåtet att använda vinterdäck med dubb 1 oktober till 15 april. Men kravet på vinterdäck gäller först 1 december till 31 mars. Vi kommer alltså att ha massor av fjällresenärer som halkar runt på de sommardäck de monterat ett par veckor tidigare. Precis som många som reser på höstlov nu glider i väg på sommarsulor. Det är för många bilister som kör runt med fel sorts däck – både på sommaren men framför allt på vintern.

Det är dags att vi ser över kravdelen. Med tanke på de senaste årens tidiga vintrar och sena vårar bör kravet på vinterdäck gälla 1 oktober till 30 april. Det bör också vara tillåtet med dubb under hela den perioden. Då skulle vi visa för alla bilister att det är viktigt med rätt däck. Vi klarar också med marginal de stora resdagarna i samband med höstlov och påsklov.

Med tanke på hur dåliga de dubbfria vinterdäcken är på sommaren vad gäller fäste och bromssträcka bör det också införas ett krav på sommardäck, från 1 maj till 30 september.

LÄS MER: Alla viktiga datum för vinterdäcken 

Betyder att fler kör med dubbdäck

Nu kan vissa hävda att det alltid är tillåtet med vinterdäck om det är vinterväglag och att ansvaret borde fortsatt ligga hos bilförarna att förstå att sätta på rätt däck. Jag håller med. I princip tycker jag inte om förbud bara för att reglera okunskap men här skulle ett krav på vinterdäck från 1 oktober till 30 april ändå visa att det för vår trafiksäkerhet är viktigt att använda rätt däck till rätt underlag.

Ett krav på sommardäck skulle också visa att det inte är okej att åka runt med dubbfria vinterdäck året runt. De är helt enkelt för dåliga.

Den avgående (?) regeringen hann precis införa tuffare däckkrav på lastbilar och  bussar och det är helt rätt. Den tunga trafiken borde få samma datum som personbilarna – 1 oktober till 30 april.

Jag förstår att krav på vinterdäck – med eller utan dubb – under totalt tre månader till under året kan betyda större slitage på vägarna och, om vissa forskare har rätt, sämre luftkvalitet på grund av att fler kör med dubbdäck. Det senare kräver en egen utredning som vi inte behöver ta här. 

Men vill vi ha en säkrare trafik med färre skadade och dödade på vägarna är det hög tid att kräva i lagtexten att vi använder vinterdäck när vägarna ser ut som de gör just nu.