Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 12 mar 2018 10:52

Vi kan behöva förbjuda försäljning av bensinbilar

Miljöaktivister protesterade mot diesel inför domen i tyska förvaltningsdomstolen som öppnade för ett dieselförbud.

Miljöaktivister protesterade mot diesel inför domen i tyska förvaltningsdomstolen som öppnade för ett dieselförbud.

Foto: JENS MEYER / AP TT NYHETSBYRÅN

Varken dieselförbud eller tuffa miljözoner kommer att räcka för att vi klara klimatmålet till 2030.

Tvärtom kan snabba vändningar i dag försämra miljön på kort sikt.

Det visar ny statistik från Trafikverket. 

Nu krävs krafttag för att komma på rätt väg igen.

Dieselbilarna ska portas för att de släpper ut farliga partiklar. Men i takt med att dieselbilarna blir färre och på kort sikt ersätts med bensindrivna bilar kommer koldioxidutsläppen att öka.

Enligt Volvos vd Håkan Samuelsson så ger en bensinhybrid – som drivs med el och bensin – samma klimatpåverkan som en modern dieselbil, men med fördelen av mindre partikelutsläpp. Men långt ifrån alla kommer att byta sin dieselbil till en hybrid. De flesta kommer att köpa en bil som bara körs på bensin och därmed kommer klimatpåverkan att bli större på kort sikt.

LÄS MER: Därför är diesel en mardröm för bilindustrin 

AdBlue och biodrivmedel

Trafikverkets nya statistik visar att vi redan nu ser en viss avmattning i utsläppsnivåerna. Klimatpåverkan minskar men alldeles för sakta för att vi ska nå målen till 2030. Vi måste göra mer, mycket mer. Till exempel det här:

* Öka iblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel. Det här ger effekt på hela bilparken och kombinera gärna det här med reducerat pris så att fler väljer rätt bränsle.

* Premiera införandet av AdBlue-tekniken för att rena dieselbilarna ytterligare. Det kostar lite mer och det kostar att konvertera en äldre bil för AdBlue. Men det kan också ge snabb effekt för nya och befintliga dieselbilar. 

* Gasa på ytterligare med införandet av elektrifierade bilar. Kanske måste bidraget till hemmaladdning öka ännu mer de kommande åren. 

* Den nya fordonsskatten kommer att straffa de bilar som släpper ut stora mängder koldioxid ordentligt men kanske behöver skattehöjningen på de tre första åren att förlängas för att minska försäljningen av stora bensin- och dieselmotorer ännu mer.

* Ställa stora krav på framställningen av el och batterier så att vi inte ersätter fossila drivmedel med en lika smutsig energi. Här behövs det också krav på etisk framställning av batterier. 

* Vi behöver ta strategiska beslut i stadsplanering och infrastruktur som ger större möjligheter att ställa bilen hemma. Självkörande bilar kommer att bli bekvämare att använda och därmed kommer bilåkandet att öka. Men det får inte ske på bekostnad av miljön. Vi behöver ransonera med transporterna redan 2025-2030 oavsett energikälla.

LÄS MER: Dieselförbud det största hotet mot bilägarna 

Förbud mot försäljning

Transportbehovet i Sverige och svenskars önskan att använda en egen bil kommer att ställas mot klimathotet. Det betyder att vi måste förstå varför vi ska köra inskränkningar jämfört med hur vi lever i dag. Vi måste förstå att den stora dieselbilen som är nödvändig i norra Värmland inte går att använda i centrala Stockholm. Luften i Stockholm klarar inte av det.

Vi måste också förstå att det inte är en mänsklig rättighet att köra en bil som släpper ut  stora mängder koldioxid. 

Och vi kanske måste börja umgås med tanken att Sverige – precis som till exempel Irland – kommer att införa ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar redan före 2030.