Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 11 apr 2018 15:04

Dieselkramarna fick rätt – trodde de i alla fall

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

Foto: Montage

Så kom undersökningen alla som inte gillar miljözoner älskar.

Stockholms stad presenterade en så kallad SLB-analys som berättade att luften aldrig varit bättre i huvudstaden.

Som vi kunde andas ut.

Eller?

Det är klart att vi och våra politiker helst av allt slipper allt krångel med miljözoner och dieselförbud. Visst vore det bättre om vi bara kunde rulla på som förut.

Därför var slutsatsen given när Stockholms stad presenterade mätningar av luftkvaliteten från 2017. Luften har blivit bättre. Vi klarar de tuffa EU-målen gata upp och gata ner och allt pekar åt rätt håll.

Nu kan Miljöpartiet ta de där miljözonerna och gömma dem långt in i en byrålåda där ingen hittar dem igen.

Men vänta nu. Det räcker att läsa rapportens förord för att inse att slutsatsen kanske var lite för snabbt tagen. 

Där står:

Det är dock för tidigt att dra alltför långtgående slutsatser. Mätningarna av NO2 vid stadens gatustationer har det senaste decenniet visat på en viss nedåtgående trend. Dock har den ökade andelen av dieseldrivna personbilar och lätta lastbilar i staden till viss del motverkat denna minskning.

I förordet står också att minskningen av luften förbättrats tack vare en stor insats med dammbindning och att det inte är ekonomiskt eller miljömässigt hållbart att binda dammet på det sättet som gjorts de senaste åren. Här behöver vi alltså komma på andra åtgärder och rapporten pekar ut färre fordon och färre dubbdäck som två åtgärder som kan minska dammet på de 35 gator som ligger i riskzonen.

Rapporten berättar också att väder och vind påverkar mätningarna väldigt mycket vilket försvårar analysen.

LÄS MER: "Elcykeln har blivit ett nytt trafikmonster"

Resultatet beror på hur man läser det

Vi kan ta ett annat färskt exempel på rapport- och analyslösning. TV4 gick tisdag morgon ut hårt och berättade om en undersökning som Folksam gjort. TV4 hade till och med skickat en egen reporter till England för att berätta om det krocktest på rostiga bilar som Folksam låtit göra.

Och det var skrämmande saker som reportern berättade samtidigt som en Mazda6 kördes in i betongväggen. Den 15 år gamla bilen var 20 procent sämre som rostig rishög än när den var ny. 

När sen rapporten från Folksam dansade in i brevlådan gick det att läsa att en nästan lika rostig Volkswagen Golf var nästan lika bra nu som då. Och dessutom – den gamla Golfen var bättre nu, 15 år gammal, än Mazdan var som ny. Och det är en analys så god som någon för den som ska köpa en begagnad bil.

LÄS MER: Rostiga bilar kan fortfarande vara krocksäkra 

Skulle inte döma ut elbilen som miljöbov

En undersökning från sommaren 2017 är populär att dra fram av alla som gillar bensin- och dieselbilar och inte tror att elbilar är framtiden. Undersökningen slår fast att tillverkningen av batterier till elbilar är så ondskefull och energikrävande att den äter upp alla fördelar som elbilen har under sin egen livslängd.

Det kan vara sant. Jag vill bara påpeka att det finns väldigt många undersökningar där ute som pratar om motsatsen. Och tittar vi närmare på den där ondskefulla tillverkningen av batterier så är en stor energitjuv de rena, tempererade och dammfria rum som krävs. 

Ökad användning av robotar och andra recept på de metaller som ingår i batterierna kommer att förändra batteritillverkningen som är en väldigt omogen process. Så jag skulle med det jag vet i dag inte döma ut batteribilen som miljöbov.

Precis på samma sätt som jag inte tänker döma ut alla gamla rostiga bilar som rullande likkistor eller säga att miljözoner inte alls behövs i Stockholm.