Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 1 mar 2018 17:03

Dieselförbudet det största hotet mot svenska bilägare

1/3

Foto: RONALD WITTEK / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

2/3

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

3/3

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

2012 var andelen dieselbilar i Sverige på topp med 67 procent av nybilsförsäljningen.

Men ingen av de bilarna kommer troligen att få köra igenom de tuffa miljözoner som krävs i våra större städer.

Det kommande dieselförbudet är den största omställningen vi varit med om och tidernas utskrotning av äldre bilar.

Vi kan fortsätta att debattera om hur farlig eller ofarlig biltrafiken är. Hur dålig luften egentligen är och vems fel det är att våra politiker skapade de regler som gjorde Sverige till ett dieselland.

För 15 år sedan var det inte alls så. För 15 år sedan körde vi mestadels på bensin och resten av Europa undrade förvånat varför vi inte gjorde som alla andra – körde på diesel.

Klimatdebatten skapade en hysterisk jakt på låga CO2-värden. Och alla som drev på omsvängningen från bensin till diesel borde sova dåligt i dag. För nu sitter vi där med Svarte Petter ilsket hostandes i ett moln av dåliga avgaser.

Min mormor kunde lukta sig fram till en dieselrykande lastbil på mils avstånd. Vi skrattade mest åt henne när hon började gnälla över illamående bakom en lastbil. Men hon visste något redan på 1970-talet som det tagit oss snart 50 år att förstå.

LÄS MER: Miljözonerna skapar en spricka i regeringen 

Påverkar en tredjedel av alla bilar i Sverige

Vi vet ännu inte hur regeringen tänker utforma reglerna för de miljözoner som kommer även till Sverige. Infrastrukturministern Tomas Eneroth låter vettigt återhållsam men det är inte bara han som bestämmer. Miljöpartiet vill ha sitt och lek med tanke att en kompromiss blir att förbjuda allt med rening äldre än enligt den så kallade Euro 6-normen.

Euro 6 infördes 2014 vilket betyder att merparten av de "miljövänliga" dieselbilar som trycktes ut i Sverige med hjälp av subventioner och miljöbilsnormer nu inte får köras i miljözonerna. Det berör cirka 1,3 miljoner dieselbilar i Sverige men också hundratusentals bensinbilar som inte heller klarar Euro 6-nivån. Det finns drygt fyra miljoner bilar så ett förbud berör cirka en tredjedel av alla våra bilar.

En tredjedel.

En bil av tre kan inte köras in i de områden som har sämst luftkvalitet.

De här bilarna kommer inte att bli värdelösa över en natt men det blir färre som vill köpa en äldre bensin- eller dieselbil och värdet faller därmed säkert en hel del. Notan får svenska bilägare stå för. Om ni inte regeringen inför en omställningspeng.

Många av de äldsta bilarna kommer att skeppas utomlands medan andra kommer att säljas ute på landsbygden.

LÄS MER: Många tyska städer kan få ett dieselförbud 

Forskarna varnade för 20 år sedan

Tomas Eneroth vill införa miljözonerna i en vettig takt men igen, det finns andra som vill säga sitt om det här inom regeringen. Jag hoppas att miljözonerna blir en stor valfråga och att väljarna får tydliga besked om olika alternativ. Det finns ingen perfekt väg framåt men vi måste skapa förutsättningar för en bättre luftkvalitet i våra städer. Och vi måste göra det på ett balanserat och ansvarsfullt sätt.

Till alla som känner sig lurade av politiker eller biltillverkare så ta några minuter vid datorn och läs på. Faran med dieselutsläppen har inte varit någon hemlighet. Miljöforskare varnade för kväveoxid och partiklar redan för 20 år sedan. Då lovade industrin att de klarade av den tuffa reningen som väntade. De hade väldigt fel.

Bob Lutz, en ikon inom bilvärlden efter många år som toppchef i flera av de största företagen, stod på bilsalongen i Paris 2006 och förkunnade att dieseln aldrig, aldrig skulle bli lönsam. Att det till slut skulle bli för dyrt att rena utsläppen. Han fick rätt.

I höstas sa Bob Lutz så här: "Bilismen är död inom 20 år".