ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt
Publicerad 10 jan 2018 16.52

Dieseldebatten har kört i diket – ännu en gång

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

1/2

Foto: / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

2/2

Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN

För några veckor sedan pratade Miljöpartiets Daniel Helldén vitt och brett om att förbjuda dieselbilar i Stockholm.

Svaret från Moderaterna kom i söndags och inte heller allianssidan kan hålla ordning på orsak och verkan. 

Varför kan inte politikerna se sin egen skuld i det om hänt och det som skapar en rävsax för svenska bilköpare?

Det är lätt att peka finger och prata om att andra är skyldiga. När de moderata politikerna Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard skriver en gemensam debattartikel i Expressen den 7 januari att Miljöpartiets politik skulle ruinera svenska bilägare om miljözonerna införs för snabb är det en grov överdrift.

Rosencrantz är Moderaternas talesperson i trafikpolitiska frågor och Malmer Stenergard är expert på miljöpolitik. Tillsammans skriver de också: 

Men vad ingen då visste var att det förekom ett omfattande fusk från fordonstillverkare med dieselmotorer, vilket innebar höger utsläpp av partiklar.

LÄS MER: Var inte så naiva i dieselfrågan 

Politikerna skapade dieselmonstret

Det är en rätt grov beskrivning av och en bransch som följt de politiska spelreglerna. Det enda regelrätta fusk som upptäckts har den tillverkaren stått för, erkänt och åtgärdat så gott som det går. VW-skandalen har fått en enorm påverkan på hela bilbranschen och med all rätt stramat upp regler och rutiner och snabbat på utvecklingen av både miljö- och människovänligare bilar.

Politikerna i Europa skapade dieselmonstret, inte biltillverkarna

Dieselbilarna är och har varit en europeisk företeelse skapad för att sänka koldioxidutsläppen. Bilbranschen försökte i många år att bromsa dieselutvecklingen på grund av de dyra kostnaderna för utveckling av motorer och rening av utsläpp. Tillverkare som General Motors, Ford och Toyota såg sig till slut tvingade att satsa på dieselmotorer för att ha en chans mot Volkswagen-gruppen, Mercedes, Peugeot och Fiat i Europa. 

Politikerna i Europa skapade dieselmonstret, inte biltillverkarna.

LÄS MER: Mobilförbudet är helt meningslöst 

MP och M har samma skuld

Jag har hört många bilchefer döma ut diesel och lika många säga att dieselmotorerna är och förblir en nödvändighet i Europa för att möta de tuffa miljökraven. Krav och regler skapade av politiker. Det är också politiker och myndigheter som godkänt bilarna och som godkänt på det sätt de mäts och kontrolleras.

Sverige är ett av de sämsta länderna i Europa att rätta sig efter EU:s krav på ren luft

Nu finns det en framkomlig väg och den handlar inte om att skylla på varandra eller på att försöka hitta billiga politiska poäng. Moderater och miljöpartister har samma skuld i ett vi sitter i en dieselfälla. Vi tittade alla för ensidigt på miljökraven och missade luftkvaliteten. Sverige är ett av de sämsta länderna i Europa att rätta sig efter EU:s krav på ren luft. Och inte heller här är det bilbranschen som håller i beslutsklubban.

LÄS MER: Moderaterna sprider myter 

Miljözonerna behövs

Miljözoner är bra och kommer att krävas om vi ska få en tillräckligt bra luft att andas. Hur snabbt de behöver införas vet vi bara när vi får se exakt hur dålig luften är och vad några tusen färre dieselbilar i de här områdena kommer att betyda.

Svenska politiker måste sluta se i backspegeln och i stället försöka se runt hörnet. Vi är på väg att göra samma misstag som med diesel och etanol när vi beslutar om bränslen som HVO, biogas och vätgas. Återigen saknar vi visioner, analyser och beslutsunderlag. Återigen ser det ut som att politikerna fattar beslut för sent och av fel anledning.

Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard presenterar en rad förslag där några kan diskuteras. Men det saknas helt övergripande åtgärder och analyser om framtidens bilar. Vi går snabbt, snabbt in i en tid med fler självkörande elbilar och helt nya transportsystem. Om morgondagens transporter verkligen ska fungera för samhället och för svenska familjer runtom i landet så behövs det skarpare politiker som åtminstone kan skaffa sig rätt beslutsunderlag.