Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 21 dec 2017 13:48

Uppdaterad 21 dec 2017 14:26

Den politiska härvan kan inte få drabba ungdomarna

Foto: / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Jag har försökt hänga med i gokartkrisen i Järfälla de senaste två åren.

Och jag avundas verkligen inte de eldsjälar som arbetar för att den klassiska banan ska få finnas kvar.

Den politiska sörjan i kommunhusen i Järfälla, Sollentuna och Stockholm är förrädisk.

Det är verkligen inte ovanligt att motorklubbar befinner sig i någon slags kamp för sin överlevnad. Ibland bullrar motorsporten för mycket. Då och då är den miljöovänlig och allt som oftast är den politiskt inkorrekt. 

Det är av någon anledning bättre om en politiker kan lova ett nytt ridhus, en ishockeyrink eller 28 nya konstgräsplaner bredvid de 34 som redan finns vid den stora idrottsanläggningen än att ta 200 gokartungdomar ute i skogen vid Stäket på allvar.

Lokaltidningarna i Järfälla, Sollentuna och norra Stockholm har följt det politiska spelet om gokartbanan i Järfälla de senaste två åren och framför allt de senaste veckorna. För kommunerna har det här växt från bara en fråga om idrottsanläggningen till politisk osämja och eventuellt maktmissbruk.

Gokartungdomarna har manifesterat och protesterat och till slut, i tolfte timmen, lyckades de få till ett sista förslag.

Då stängde plötsligt Järfällas kommunalråd Claes Thunblad dörren med orden: ni kom en dag för sent.

Är det ett vuxet agerande av en folkvald politiker? Är det så Claes Thunblad (s) vill visa sitt ledarskap för invånarna i Järfälla? Är då Claes Thunblad själv så exakt att han eller hans parti aldrig varit en dag sen med något enda förslag?

Jag tror inte det. Jag tror istället att Claes Thunblad styrs av en annan agenda än den han meddelar utåt. Det är den enda rimliga förklaringen till slingrandet de senaste två åren och att Järfälla drog sig ur när deras egen lösning låg på bordet.

LÄS MER: Nu är gokartkrisen akut 

Men om nu grävskoporna till slut rullar in på gokartbanan i Järfälla så vet vi alla att Claes Thunblad var den som bromsade den lösning som kunde ha räddat banan. Vi, Järfälla MK, KAK, alla som stöttat föreningen och banan, racerförarna ute i världen och i Sverige som tävlat och tränat på banan vet det. Och framför allt vet vi det inför valet i september 2018.

Jag tycker också att Järfälla MK också ska ha åtminstone lite kritik. Visst har en gokartklubb ofta entusiaster och funktionärer med kort "brinntid" då de allt som oftast följer med barnen och ungdomarna till de större bilklasserna. Men det här är långt ifrån första gången klubben sitter med grävskoporna stående utanför staketet. Den stora räddningsaktionen borde ha sjösatts i våras och Järfälla MK, KAK och andra involverade borde arbetat för en långsiktig lösning redan för två år sedan. 

Järfälla MK och gokartbanan vid Stäket ska självklart ha en plats i stor-Stockholms idrottsliv. Och självklart ska de ansvariga poltikerna göra allt för att hitta en så bra lösning som möjligt för motorklubben.

LÄS ÄVEN: ”Mobilförbudet bakom ratten helt meningslöst”