Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 27 jun 2018 14:12

De nya utsläppstesten skapar kaos i bilindustrin

Flera bilfabriker måste stängas på grund av den nya mätmetoden för förbrukning och utsläpp.

Flera bilfabriker måste stängas på grund av den nya mätmetoden för förbrukning och utsläpp.

Foto: DAVID JAKOBSSON

Volkswagen stoppar produktionen av flera populära modeller, bland annat laddhybriderna Passat GTE och Golf GTE.

BMW, Mercedes och Ford varnar också för långa väntetider på nya bilar.

Anledningen stavas WLTP – den nya testmetoden som skapar kaos i bilvärlden.

Motoringenjören med god insyn i produktion och tillverkning vid en av de allra största tillverkarna i Europa drar handen genom håret och suckar:

– Det är kaos, det är fullt på alla labb i två år framåt. Vi har försökt att köpa oss plats men det är upptaget. Och så här har alla det, det är en mardröm. Det är fullt över hela världen. Vi kör våra godkända labb dygnet runt, verkligen 24-7.

Anledningen är bytet i testmetod för bränsleförbrukning, från NEDC till WLTP. Alla nya bilar ska godkännas enligt den nya metoden och det måste gå snabbt. Den nya mätmetoden betyder också att flera varianter av varje modell måste testas och godkännas.

LÄS MER: Därför behövs miljözoner även i Stockholm 

Färre bilar uppfyller nya kraven

En ny mätmetod skapar också oreda eftersom tillverkarna upptäcker att deras bilar kanske inte helt uppfyller kraven. Enligt uppgifter från Tyskland tar Volkswagen inte längre emot beställningar på sina laddhybrider. Både Passat GTE och Golf GTE får i dag lite för höga värden i WLTP och behöver justeras. Därför är det upp till ett års väntetid på en laddhybrid från Volkswagen. Kanske kommer modellen inte att säljas mer före en omfattande uppdatering av drivlinan.

– Det är väldigt komplext och omställningen måste ske på kort tid, säger motoringenjören som är övertygad om att WLTP kommer att förändra utbudet av nya bilar.

– Flera tillverkare måste begränsa antalet varianter och plocka bort modeller som säljer få bilar, det blir för komplicerat att testa så många olika bilar.

LÄS MER: Regeringens nya bensinskatt är en rejäl snyting 

”Hundratals miljoner i böter”

Lite kortfattat kan man säga att i WLTP blir varje bil en egen individ med ett eget testresultat. Bil X med 20-tumshjul får ett annat resultat jämfört med bil X med 19-tumshjul. Lägg sen till varianter med olika motorer, växellådor och utrustning. Jämfört med tidigare mätmetoder blir det långt fler tester för att få en bil godkänd för försäljning.

Bytet till WLTP betyder också att bilarnas förbrukning stiger och utsläppsvärdena ökar. WLTP är ett tuffare test. Bilarna ska också ligga närmare sina WLTP-värden vid verklig körning.

Att utsläppen ökar kommer samtidigt som EU sänker ribban för koldioxidutsläpp från en tillverkares hela modellprogram.

– Den tillverkare som inte klarar EU:s krav får böter, och vi pratar hundratals miljoner euro, varje år. Det är riktigt tuffa böter, säger motoringenjören med en ny suck.

Det är EU-kraven som tvingat flera tillverkare att byta till WLTP-mätning så sent som möjligt. Om de nytt tidigare, säg för ett år sedan, hade deras utsläppsvärden gått upp. 

LÄS MER: Volvo kan tacka Trumps torped för fabriken i USA 

Ger plats för nya utmanare

Men kanske hade det varit ett bättre alternativ med tanke på att många nu måste stänga sina fabriker. Volkswagen pratar om ett stopp i någon dag per vecka under augusti och september. Det i sin tur betyder längre och längre väntetider på nya bilar och en klar risk att tappa bilköpare till andra märken.

I dag har till exempel Kia laddhybrider på lager för omgående leverans och risken är uppenbar att en bilköpare som tänkt sig en Passat GTE i stället väljer en Optima PHEV. Vi kommer också att få se smalare modellutbud med färre varianter av varje modell framöver.