Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 8 nov 2017 12:00

De bästa bilförarna finns i Stockholm

Det är Stockholm som fostrar de bästa bilförarna, menar Expressens Jan-Erik Berggren.

Det är Stockholm som fostrar de bästa bilförarna, menar Expressens Jan-Erik Berggren.

1/2

Foto: Fotolia

Jan-Erik Berggren.

Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Glöm snacket om att unga killar på landsbygden är bäst på att köra bil.

Tro inte att köerna på Essingeleden i Stockholm beror på att någon klantat sig.

För sanningen är att det är i Stockholm de riktigt skickliga bilförarna finns.

Vilka är bäst bilförare?

Tack för din röst!

Vilka är bäst bilförare?

Jag kör varje dag i stockholmstrafiken. Det är ofta många bilar, det är ryckigt, det är mycket folk vid sidan av vägen och det är cyklister, barnfamiljer, bussar, budbilar och till och med spårvagnar i en enda salig röra.

Men det går ofta väldigt bra. Det finns en förståelse och en hänsyn som jag inte alls hittar på andra ställen ute i landet. Vi som kör bil i Stockholm vet att vi behöver arbeta tillsammans för att komma fram.

LÄS MER: 10 värsta trafikbrotten – reglerna alla måste respektera

"Tuff trafik ger bättre förare"

Jag har några vänner som inte vågar köra bil i Stockholm. De parkerar gärna utanför stan och tar tunnelbanan till city. Det skulle jag också kunna göra, men bara för att det är både dyrt och krångligt att parkera. Aldrig för att det är svårt att köra bil.

Jag är mer eller mindre varje vecka ute i Europa och testar bilar och jag känner igen fenomenet. Flera bilar och tuff trafik betyder bättre hänsyn, bättre förståelse och bättre bilförare. Det finns ett trafikspelsinne i storstäderna, och i Stockholm, som inte går att hitta i mindre städer. 

Vi som kör bil i Stockholm kör verkligen bil. För de som inte gör det kommer att bli stående vid vägkanten, de kommer inte framåt.

JAN-ERIK BERGGREN: Sluta gnäll på trafikpolisen nu

"Trafiken i Stockholm skulle stanna"

I somras var jag på en stor loppis i Simrishamn, Suckis som den kallas lokalt. På väg därifrån var det kö och en äldre kvinna blev stående med sin bil. Ingen på sidovägen fattade situationen och släppte fram henne, ingen visade hänsyn, ingen brydde sig. Till slut tröttnade jag och stegade ur min bil, klev ut i vägen och stoppade trafiken så att kvinnan vågade köra. Sen flöt båda köerna på hyggligt bra även om det var långt ifrån samma smidighet som i morgontrafiken på Ringvägen.

Om de som kör bil i Stockholm skulle visa samma dåliga spelsinne som i många småorter skulle Sverige stanna helt.

"Är i Stockholm de lärt sig köra"

Sen finns det förstås ytterligare en förklaring. De allra flesta som kör bil i Stockholm är inflyttade lantisar som tagit körkort i någon liten håla där det finns ett trafikljus och fem stopptecken. Men jag vill påstå att det är i Stockholm som de lärt sig att köra bil på riktigt.

Jag själv då? Jo, jag tog körkort i Karlskoga i början på 1980-talet. Då hade Karlskoga norra Europas största rondell som inkludera en egen fil till Degerfors. Vi kallade den omväxlande division 1- eller division 2-filen, ja, ni fattar. Jag sladdade runt på vintrarna med min gamla Amazon, rejsade med en röd Opel Kadett och en blå Opel Ascona innan flyttlasset gick till Stockholm i en rostig Volvo 245:a. Men det är i Stockholm jag lärt mig att köra bil i tuff och tät trafik utan att få spel, utan att få ett nervöst sammanbrott och det är i Stockholm jag verkligen fått lära mig spelsinne, ödmjukhet, tålamod och hänsyn i trafiken.