Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 28 aug 2019 17:00

Därför har alla fel om moderna elbilar

Många är nyfikna på alla de nya elbilar som rullat in i bilhallarna det senaste året.

Men allt för många är också tveksamma – på helt felaktiga grunder.

Här är frågorna om elbilar som får bilköparna att tveka.

Vi har i dagarna publicerat en lista över de just nu 10 bästa elbilsköpen. Till den listan hängde jag också på några bubblare, kommande modeller. 2020 blir året då elbilarna på allvar blir ett alternativ i så gott som samtliga bilkategorier och för samtliga bilköpare.

Snart finns det en elbil för alla.

Varje gång jag publicerar en sån här lista eller skriver något positivt om nya elbilar så rasslar det in en rad frågor i brevlådan. Bra, fortsätt så, fortsätt att fråga.

I frågorna döljer sig ofta en stor tveksamhet till elbilar och deras prestanda. Och jag tycker att många, allt för många, har fått fel uppfattning. Här är de vanligaste frågorna:

Hur länge håller batterierna?

Eftersom det här är en ny teknik med få faktiska exempel är det enda vi kan gå på tillverkarnas egna uppgifter. Många har åtta års garanti på batteripaketet och garantin omfattar funktion och prestanda. Tillverkarna säger också att batteripaketet håller lika länge som bilen. Under de kommande åren kommer vi och andra att envist testa batteriernas funktion över tid och i olika klimat. Vi kommer att få en bättre överblick på vilka tillverkare som är bra och vilka som inte håller måttet. Det är klart att det kan bli en skillnad men batteriet skiljer sig inte på något sätt från någon annan del i bilen. Det är få som frågar sig när en bensin- eller dieselmotor behöver bytas.

LÄS MER: De tio bästa elbilarna just nu 

Vad kostar det att byta ett batteri till en elbil?

Hänger lite ihop med första frågan. Tillverkarna räknar inte med att behöva byta batteri på grund av att prestandan blir sämre. Det skulle i så fall vara om batteripaketet skadas på något sätt. Den mest vanliga lösningen i dag är att batteripaketet byggs in i bilens golv eller där kardantunneln tidigare satt. Som en del av golvet blir det en del av bilens grundkonstruktion och lite mer komplicerat att byta ut. Vissa biltillverkare – som kinesiska Nio – tittar på lösningar med utbytbara batterier som en del i laddlösningen. Deras idé är att byta batteri i stället för att ladda men de flesta elbilarna som säljs i dag har ett batteripaket som inte ska behöva bytas ut.

Vad blir andrahandsvärdet på dagens elbilar?

Efterfrågan på elbilar är högre än tillgången vilket driver upp priset på både nya och begagnade elbilar. Vissa marknader har höga subventioner vilket också skapar en lite skev marknad. Men över tid finns vissa viktiga trender. Bilbranschen gör analysen att batteristorleken – och därmed räckvidden – på personbilarna kommer att plana ut vid cirka 100 kWh och räckvidd på 50-60 mil. Dagens batteriteknik gör det svårt att ladda större batterier än så på ett effektivt och ekonomiskt sätt. Det tar för lång tid och är för komplicerat att snabbladda speciellt mycket större batterier än de vi ser i dag. Med dagens teknik. Det betyder att moderna elbilar med räckvidd på 40-50 mil kommer att stå sig bra i konkurrens med elbilar som säljs om fyra, fem år. För laddhybrider anser flera bedömare att räckvidden kommer att ligga på sju till tio mil under en lång tid framöver. Det betyder att laddhybrider med räckvidd på el på över fem mil kommer att vara konkurrenskraftiga även som begagnade. 

TV: Så var det att köra elbil för första gången 

Kommer det att gå att ladda elbilen?

Det enkla svaret är ja. Och i takt med att fler och fler upptäcker att det faktiskt går att ladda bilen i publika laddstationer och utmed vägen kommer kravet på lång räckvidd att minska. Kanske räcker det att köpa en ID.3 eller en Tesla Model 3 med lite ett lite mindre batteri? Vi kommer att få fler och fler laddstationer de kommande åren och fler och fler aktörer har projekterat för en kraftig utbyggnad. Av olika anledningar kan inte bilbranschen bygga tillräckligt med elbilar – det är brist på batterier och tillverkarna behöver sälja ut sina bensin- och dieselmotorer – så omställningen kommer inte att gå så snabbt som många tror. När ladda-hemma-stödet nu gör comeback kan också fler villaägare bygga bra och säkra laddplatser hemma.